Synspunkt: Grunnrenteskatt er rett grep, men demp den for vannkraften

? Nyheten om den kraftige skatteøkningen for vannkraften har sendt sjokkbølger i mange miljøer. Bamble Venstre lurer på om regjeringen har forstått realiteten i hva de har foreslått?

Vi mener gode krefter lokalt, regional og nasjonalt bør etterlyse at regjeringen justerer dette i behandlingen av statsbudsjettet: Grunnrenteskatten for vannkraft må rett og slett senkes: Det bør rigges slik at investeringer i oppgradering av vannkraftverk lønner seg. Vi bejubler alle investeringer som innebærer oppgradering av eksisterende vannkraftverk. Da får vi økt strømproduksjon i landet, kombinert med minimalt med inngrep i uberørt natur.

Ellers så synes vi det er grep i riktig retning når regjeringen foreslår mekanismer for å sikre fyllingsgraden og å redusere strømeksporten for å sikre forsyningssikkerhet. Bra!

Det er også positivt og på høy tid, at landbasert vindkraft får grunnrenteskatt. For for
vindkraft på land har vi lenge ment at bransjen prinsipielt i det minste må stilles overfor det samme skatte- og avgiftsregimet som gjelder for vannkraft. Her har bransjen sluppet unna alt for lenge. Ved å innføre dette på landbasert vindkraft, kan det kreves skatt av utenlandske eiere som har superprofitt på vindkraftanleggene.

Bransjeorganisasjonen Norwea har kommet med innsigelser mot skatteleggingsforslaget på landbasert vindkraft på noen punkter, blant annet i fht..”nærvind”. Her mener vi imidlertid regjeringens grep bør gjelde.

Videre mener vi at der vindkraft etableres på land i en kommune, så “rammer” dette nabokommunene blant annet i form av visuell støy og forringede landskapskvsliteter. Vi skulle derfor ønske at kompensasjon for slike forringelser også bør tilfalle nabokommuner.

Vi mener også grunnrente på naturressurser for havbruk er nødvendig. Vi har sett en tung lakselobby i aksjon, og er glade for at regjeringen står fast ved prinsipp om grunnrente, så kan en kanskje sette andre skatter og avgifter under lupen ?

Line Markussen, leder, Bamble Venstre