Kommunen bør legge planlegging av ny skole på is

Innlegg i Innherred, den 01.10.2022.

«Prioriterer vi rett», spurte Arve Haldorsen, Sp, i kommunestyret nylig. Ja, gjør kommunen det?

I 2017 var det skolestrukturdebatt. Stor uenighet i kommunestyre og et knapt flertall vedtok å legge ned Leksdal skole og bygge en helt ny Stiklestad skole. I økonomiplanen for 2021 – 24 var kostnadsrammen for en ny skole kr 240 mill, senere oppjustert til kr 332.4 mill. Prisen ved planlagt byggestart i 2023 er sannsynligvis enda høyere. Det er valgt ei utfordrende tomt og behov for mange millioner i konsulentbistand. I tillegg har vi hatt flere renteøkninger og sannsynligvis vil renten fortsatt stige. Store beløp vil derfor bli bundet opp i renter og avdrag.

Kommunedirektøren har nylig lagt fram strategidokumenter som viser at kommunen må redusere driften på en slik måte at det vil kunne gå utover tilbudet til både barn og eldre. Det må derfor til en ny grundig vurdering av hvilke investeringer kommunen har råd til hvor det også tas hensyn til evt. oppgradering av skolen på Ørmelen og nye institusjonsplasser for eldre.

Verdal Venstre mener:

1. Kommunen bør avvente videre planlegging av ny skole på Stiklestad. Alle skolebarn skal ha gode skolebygg, men er det kun helt nye bygg som er løsningen?
  2. Kommunen må vurdere flere alternativ. Bl.a. må det på nytt vurderes muligheten for å beholde både gamle Stiklestad skole og Leksdal skole med nødvendig restaurering og evt. nybygg.

Vi er enige med dem som ikke ønsker unødige omkamper, men når forutsetningene for et vedtak endrer seg vil både det offentlige og vi private, måtte vurdere å forandre vedtatte planer. Noen ganger må vi velge løsninger som ikke er det vi helst ønsker, men tvinges til å velge det som er godt nok.

Mildred Marita Ramberg Røthe og Brita Kleven Thorsvik