Medlemsmøte: Atomkraftens rolle – Verden, Europa, Norge

Bilde av et atomkraftverk om natten.
Photo by Nicolas HIPPERT on Unsplash.

St.Hanshaugen Venstre arrangerte tirsdag 18. oktober medlemsmøte om kjernekraft for Oslo Venstres medlemmer. Til sammen 17 mennesker fikk anledning til å høre om, stille spørsmål og diskutere ulike sider ved denne og andre energiformer i det to timer lange møtet, som fant sted på Venstres Hus i Oslo sentrum.

Hovedinnleder Viktor Wikstrøm, tidligere kommunikasjonsdirektør ved Institutt for Energiteknikk (IFE), innledet med en halvtimes presentasjon om utviklingen av kjernekraft som sivil energikilde fra 1950-tallet og frem til i dag, inkludert i lys av dagens energikrise i Europa knyttet til Russlands angrepskrig mot Ukraina. Mot slutten av innlegget tok han også opp muligheter og begrensninger vedr. atomkraft i Norge.
Venstres egen Ola Elvestuen, med bakgrunn som klima- og miljøminister og i dag stortingspolitiker, fulgte opp med et innlegg om ulike energiformer med vekt på fornybare energikilder, og kommenterte noen av Wikstrøms poenger om kjernekraft. Kevin Johnsen, styreleder i St.Hanshaugen Venstre som til daglig jobber i Nordisk energiforskning, orienterte om kraftsituasjonen i Norden med vekt på fornybare energikilder, med fokus både på dagens situasjon og potensialet de neste tiårene.

Kjernekraft er et tema som ser ut til å være på vei opp på den politiske agendaen, med økende engasjement fra både tilhengere og motstandere. Møtet reflekterte også dette, med mange gode poenger og spørsmål fra tilhørerne – én hadde sågar kjørt i to timer for å få med seg møtet!

St.Hanshaugen Venstre vil fortsette å sette aktuelle tema på dagsorden ifm. kommende medlemsmøter og andre arrangementer.

Dersom du har et tema du ønsker å høre mer om, si gjerne ifra til Kevin Johnsen, Johanne Wåler eller Jan-Petter Holtedahl i St.Hanshaugen Venstres styre: [email protected]