Frihet, fellesskap og framtid

foto: Joachim Steinbru

May Britt Vihovde sitt innlegg i budsjettdebatten i Haugesund bystyre 07.12.22

I min første budsjettdebatt for 16 år siden, var et tema hvor mye vi kunne forvente i økt rammetilskudd og skatteinntekter på grunn av stor arbeidsinnvandring. Det var stor etterspørsel etter barnehageplasser og vi hadde stort etterslep i utbygging/rehabilitering av skolene.

Vi har noen andre utfordringer i dag. Vi har stort overskudd av barnehageplasser og flere vil det bli. Mange skolebygg er rehabilitert. De neste årene vil vi ha ledige skoleplasser fordi det fødes færre barn i kommunen. Vi konkurrerer om arbeidskraft – det er færre som kommer til vår region for å jobbe.

Venstre sin visjon for byen er at den skal være «grønn», urban og kreativ med rom for alle. Vi vil skape et samfunn der folk har frihet til å forme sitt eget liv, samtidig som vi tar vare på hverandre, miljøet og fremtidige generasjoner

Frihet, fellesskap og framtid

Frihet handler om at alle skal ha mulighet til å klare seg selv og skape sin egen framtid. Utdanning er nøkkelen til dette. Derfor er en god skole så vikti

I alle år jeg har vært med og laget budsjett, har Venstre prioriterte skole. Vi må prioritere det viktigste først.

Siden 2007 har vi rehabilitert Lillesund, Hauge, Rossabø, Gard, Brakahaug, Austrheim og Røvær skole. Når er det Haraldsvang sin tur. Venstre har tidligare gått inn for rehabilitering av Breidablikk læringssenter. Elevtallsutvikling i haugesundskolen tilsier 100 færre elever om 2-3 år, og 600 færre om 10 år. Da må vi se på hvordan vi kan gi elevene ved mottaksskolen undervisning i skolebygga vi har rehabilitert før. Det er også å ta miljøansvar, gjenbruk framfor nybygg er faktisk tiltak som kan gi størst nedgang i klimautslipp. Derfor vil vi heller ikke bygge ny kommunale barnehage, vi må samlokaliserer. På den måten sparer vi miljø og unngår rivning av bolighus i Salhusveien.

Venstre prioritere investering i skolebibliotek, vi fullfinansiere dette i tråd med vedtatt plan – totalt 6, 4 millioner – 3 millioner som flertallskoalisjonen foreslår er ikke nok.

Vi vil ha en vikarordning som sikrer at elever får undervisning av utdanna lærere. Vi vil øke ressursene til tidlig innsats slik at elever får nødvendig oppfølging så tidlig som mulig.

Felleskap handler om å forvalte fellesskapets ressurser på en best mulig måte. Fellesskap betyr å legge til rette for møteplasser for byens innbyggere. Møteplasser der vi møtes og driver med ulike aktiviteter, møteplasser som bygger felleskap og identitet.

Søndagsåpent bibliotek vil føre til at enda flere får gratis møteplass/kulturtilbud i sentrum. Derfor prioriterer vi søndagsåpent bibliotek.

Vi har mange møteplasser i byen vår som trengs fornyelse. Vi setter av 10 millioner årlig som kan brukes til lekeplasser, nærmiljøanlegg, parker, kyststi eller turstier i byheiene. Vi ønsker at velforeninger, frivillige organisasjoner og Barnas Bystyret kommer med forslag til prioritering.

Vi satser på vår desidert største møteplass, sentrum, ved å sette av 10 millioner hvert år. Vi vil sikre økt aktivitet i sentrum, som kan føre til at flere velger å bo i der.

En annen viktig møteplass er Vibrandsøy. Venstre vil at vi skal overta Bergesenhuset. Det gjenstår mye arbeid både med dette huset og andre hus vi har ansvar for. Skal vi sikre forutsigbarhet i rehailiteringsarbeidet må vi legge inn årlige beløp. Derfor legger vi inn 2 millioner hvert år.

Framtiden krever prioriteringer som sikrer at vi når våre målsettinger om å kutte våre klimautslipp lokalt. Fremtiden krever også at vi forvalter fellesskapets midler slik at fremtidige generasjoner har samme gode velferdstjenester som oss.

For Venstre har det vært noen prinsipper som har vært viktige når jobber fram budsjett, enten vi har vært i opposisjon eller posisjon.

Vi skal ha en konservativ holdning til skatt- og rammeanslag. Vi skal holde igjen på investeringer og sikre driftsresultat som bidrar til egenkapital – ikke lånefinansiere alt.

Vi må sikre økonomisk handlingsrom for fremtidige generasjoner.

Derfor vil vi redusere kommunens gjeld ved å investere mindre enn forslaget til kommunedirektøren. Og langt mindre enn flertallskoalisjonen. Vi vil sikre handlingsrom for å kunne gi god velferd til alle byens innbyggere både nå og i fremtiden.

Vi prioriterer det viktigste først.