Uttalelse: BaneNor må få konkurranse

Jernbane
Venstre mener konkurranse er nødvendig for å endre kultur i jernbaneselskapene og bygge en sektor som kan forvalte de store samfunnsinvesteringene bedre.

Den mislykkede åpningen av Blixtunnelen viser at utbygging av jernbane må forbedres. Kaoset på Follobanen minner oss om budsjettoverskridelsene og forsinkelsene på Romeriksporten som også BaneNor (gamle Jernbaneverket) bygget. Det er derfor på tide at staten bygger opp en konkurrent til BaneNor.

Uttalelse vedtatt av Venstres Landsstyre 5. februar 2023

Etableringen av Nye Veier AS, som konkurrent til Statens vegvesen, viser at konkurranse ga mer effektiv veiutbygging fra både Nye Veier og Statens Vegvesen. Uten konkurranse er det vanskelig å vurdere kvaliteten i konseptvalg og kostnadseffektiviteten i prosjektgjennomføringen. Nye Veier viste gode resultater. Og etter noen år viste Statens vegvesen på̊ både E6 i Helgeland og E16 på Ringerike at man kunne holde budsjett og åpne veien før tiden.

Det samme ser vi på̊ jernbanen der Vy har fått konkurranse. GoAhead og SJ ble konkurrenter i Norge på jernbanetrafikken mellom de store byene, slik Vy har vært i mange år i Sverige. Konkurranseutsettingen har en estimert besparelse på 12 milliarder over ti år. I tillegg økte antallet avganger og kvaliteten på̊ tilbudet for de reisende ble bedre.

Da Vy vant anbudet på̊ Bergensbanen viste de at statlige bedrifter kan levere betydelig bedre ved økt konkurranse, de leverte også̊ et tilbud til en lavere pris.

I likhet med Statens vegvesen trenger BaneNor en konkurrent for å bli bedre. Follobanen ble estimert til 18 milliarder i 2012, vedtatt bygget til 26 milliarder og sluttsummen ser nå̊ ut til å være 36,8 milliarder. Etter åpningen 12. desember har det vært kaos. Slike prosjekter er komplekse å planlegge og gjennomføre, men det virker ikke som at man har tatt noen særlig lærdom fra problemene ved siste store tunnelåpning, Romeriksporten. For beslutningstagere er det viktig å forstå hva som har blitt gjort feil, slik at det ikke gjentas senere. Både i jernbaneprosjekter og i andre store, komplekse offentlige byggeprosjekter. Det bør derfor gjennomføres en ekstern utredning av hva som har gått feil i prosjektet, og denne utredningen må offentliggjøres

Erkjennelsen av at det integrerte NSB, som inkluderte Jernbaneverket/BaneNor, ikke var effektivt nok, er ikke ny. Mistilliten til det gamle NSB kostnadskontroll satt dypt i Finansdepartementet og i regjeringen. I 1996 delte Arbeiderpartiet og Gro Harlem Brundtland datidens NSB i dagens Vy og BaneNor. Vys resultater ble sakte bedre. Fristillingen av Flytoget som selvstendig selskap i 2002, bidro til å skjerpe Vy. Men, Vy ble først dramatisk bedre da konkurransen på fjerntognettet kom i 2015.

Det planlegges å bygge to store tunneler på Bergensbanen for å forkorte reisetiden fra Oslo til Hønefoss og fra Bergen til Voss. Den neste tunnelen bør legges i Nye Veiers portefølje slik at vi får like effektive jernbaneutbygginger som veiutbygginger.

Venstre vil:

  • Konkurranse er nødvendig for å endre kultur i jernbaneselskapene og bygge en sektor som kan forvalte de store samfunnsinvesteringene bedre
  • Det bør være to aktører på jernbanenettutbygging slik det er på veiutbygginger, og flere aktører på togdrift
  • BaneNor må få en konkurrent for bygging av større jernbaneprosjekter. Denne konkurrenten kan være statlige Nye Veier.
  • Nye Veier må få ansvar for å bygge den neste store tunnelen på Bergensbanen.
  • BaneNor bør beholde ansvaret for drift og vedlikehold av hele jernbanenettet
  • Jernbanereformen må videreføres, men kan justeres der det er et bredt politisk flertall som kan gi forutsigbarhet i jernbanesektoren
  • Ha en ekstern gjennomgang av hva som gikk galt i gjennomføring av prosjektet for å se på hva som er læringspunkter og hvordan det kan sikres bedre kontroll av kostander
  • Stille strenge miljøkrav i forbindelse med nye jernbaneutbygginger, både med tanke på å unngå inngrep i sårbar og verdifull natur og med tanke klimagassutslipp og energibruk ved valg av materialer