Fortsatt skole i Leksdal

Venstre er enige med Arbeiderpartiet i at det offentlige utdanningssystemet er den beste måten å sikre lik rett til utdanning for alle barn. Vi mener derimot at det er viktig å beholde grendeskoler i lokalsamfunn hvor barn og foreldrene ønsker det, og det er et akseptabelt antall barn i skolen.

Det er ingen god situasjon å bli «tvunget» til å etablere en privat skole for å berge skoletilbudet i bygda. Det er ikke bra for familier som må velge mellom offentlig tilbud og et privat tilud, og for venner som kanskje må gå på hver sin skole.

Flertallet i kommunestyret har bestemt at Leksdal skole skal legges ned og barna flyttes over til Stiklestad skole til høsten. Hovedargumentet var innsparinger og kommunens stramme økonomi. Nå er det imidlertid dukket opp 75 mill mer i skatteinntekter for 2022 enn forventet, og 50 mill er overført disposisjonsfondet. En «sparebøsse» som kan brukes når det er nødvendig og ønskelig.

Styret i Verdal Venstre har behandlet brev fra FAU Leksdal skole den 06.03 og vil uttale følgende:

1. Venstre ber kommunestyret omgjøre vedtak om flytting av elever høsten 2023. Elevene fra Leksdal bør ikke flyttes over til Stiklestad skole før skolen er ferdig.
  2. Dersom kommunestyret omgjør vedtak om flytting av elever inntil ny skole på Stiklestad står ferdig, vil Venstre ta opp sak om nedlegging av skolen i det nye kommunestyret, hvor Venstre vil be om en ny grundig utredning av merutgifter, vurdert opp imot følgene for bygda om de mister skolen.
  3. Venstre mener at arbeidet med å tilrettelegge for mer boligbygging i Leksdal må intensiveres, samt at det gjennom ulike tiltak legges til rette for bolyst i bygda.
  4. Dersom vedtak om nedlegging av den offentlige skolen blir opprettholdt, vil Venstre støtte søknad om Montessoriskole i Leksdal.

Bevaring av lokalskoler er for Venstre viktig for å kunne ta hele kommunen i bruk. Det er helt nødvendig å legge til rette for at barnefamilier skal ønske å slå seg ned på bygda – og at det er lys i husene. Om bare de gamle blir igjen vil det sosiale miljøet utarmes og muligheter for aktivt landbruk reduseres. Nylig sa demonstrerende ungdommer i Oslo: «La fjellet leve!». For mange år siden sa de i Alta: «La elva leva». Nå sier vi: «La bygda leve».

Per Voll og Brita Kleven Thorsvik, Verdal Venstre