Regjeringen må gi bedriftene i Åsnes forutsigbarhet – ekstraskatten på ansatte må fjernes

Vi har en regjering som fungerer som en ekstra belastning på næringslivet i en tid med rentehevinger, inflasjon, høye strømpriser og dyre råvarer.

Regjeringen og SVs skattepolitikk gjør det systematisk vanskeligere å drive bedrifter med lokalt eierskap. Overraskelses-skattepakken de kom med i statsbudsjettet for 2023 betyr at bedriftene får nok en økonomisk bekymring. I verste fall betyr det konkurser og tap av arbeidsplasser. Dette må vi kjempe for å forhindre.

I en ny statistikk så viser det seg at Åsnes har mistet 9 arbeidsplasser det siste året. Dette kan vi simpelthen ikke finne oss i. Vi har absolutt ingen arbeidsplasser å miste. Vi må kjempe for alle arbeidsplassene vi har her i kommunen.

Et av de mest uforståelige grepene er den ekstra arbeidsgiveravgiften for ansatte som tjener mer enn 750 000 kroner i året. Den skulle, ifølge næringsministeren være «midlertidig». Men hva betyr det? Hvor lenge skal denne “midlertidige ekstra arbeidsgiveravgiften for ansatte vare, og hvem gagner den? Hvertfall ikke bedriftene!

I mai skal regjeringen komme med sitt reviderte budsjett. Det er første mulighet til å få ekstraskatten på det som ofte er de høyest utdannede arbeidstakerne bort. Den muligheten bør regjeringen ta.

Det minste regjeringen kan gjøre, er å vise næringslivet respekt ved å gi dem

forutsigbarhet. Bedriftsledere må kunne planlegge for utgiftene sine. Derfor trenger vi tydelig og umiddelbar beskjed om når ekstraskatten skal fjernes.

Åsnes Venstre kommer til å gå til valg for å fjerne eiendomsskatten for bedriftene i Åsnes kommune.

Men for å få til dette er vi avhengig av din hjelp til å stille liste i kommunen!