Venstre vil prioritere skole, ikke bare snakke om det

Cecilie Sætran-Chehade og Abid Raja på Venstres Landskonferanse 2023., Foto: Cecilie Sætran-Chehade
Av Cecilie Sætran-Chehade, Styremedlem og 1. Kandidat Stange Venstre, Stange

Jeg er 1. kandidat for Stange Venstre, jeg er lærerstudent og jeg jobber i skolen.
Men viktigst av alt, jeg er mamma.

Jeg er mamma til ei som skal starte i første klasse til høsten. En milepæl i livet skal møtes, et barn som gleder seg og nesten daglig spør om å få gjøre lekser, et barn med masse motivasjon og forventninger.

Men jeg kan ikke annet enn å være litt bekymret. Barn som begynner på skolen, har ingen forutsetninger for å vite hva den nye hverdagen bringer. For noen barn blir dette en stor skuffelse og fortvilelse. Jeg håper og har stor tillit til at skolene møter disse barna på en god måte med de ressursene de har. Det jeg er mer bekymret for er om de sitter igjen med ressurser til dette.

I Stange skal det nå fjernes ti årsverk med ikke-pedagogisk personell. Ikke-pedagogisk personell innebærer assistenter, fagarbeidere og miljøterapeuter mfl. Ti årsverk utgjør enorme ressurser som blir fjernet fra kommunens elever, noe som vil ramme de mest sårbare elevene verst. Selv om skolene har alle intensjoner om å møte sine elever på best mulig måte, er ikke dette mulig uten ressurser. Dersom elevene må lide for innsparingene som skal gjøres, vil konsekvensene bli store.

Vi vet at utdanninger viktigere enn noen gang, vi vet at vi i fremtiden skal møte mange omstillinger for å nå klimamål og ulike utfordringer i samfunnet. Barn trenger de ressursene de nå blir fratatt for å klare det samfunnsoppdraget de i fremtiden vil få. Kutt kan ikke gå ut over fremtidens kompetanse, det vil koste oss så utrolig mye mer.

Stange skal være en god kommune å bosette seg i, en god kommune å vokse opp i og en god kommune å jobbe i. Vi skal ta vare på både innbyggerne og de ansatte. Så store kutt som dette gjør hverdagen for veldig mange mer utfordrende.

Jeg vil heller slå et slag for å samle de ressursene vi har i skolen. Stange kommune har mange små skoler, skoler som i dag er fådelte. Flere elever på en skole gir et større spillerom for elevene. Større skoler gir et større fagmiljø blant de ansatte. Ikke minst er større skoler billigere å drifte enn små skoler, slik at alle kommunens elever sitter igjen med ressurser som fremmer læring og trivsel.

Jeg sier som Abid Raja «Venstre vil prioritere skole, ikke bare snakke om det»