Kvinnedagen er fortsatt viktig!

Av Oscar Madsen Solvåg, lokallagsleder i Øvre Vestfold Unge Venstre, Tønsberg
(Publisert i Tønsberg Blad 13.03.23)

De siste dagene har jeg fått høre mye om at kvinnedagen ikke lenger er viktig, og at feminisme handler om å undertrykke menn.

Oscar Madsen Solvåg

I en undersøkelse utført av respons analyse sa ca. 20 prosent at de mener at kvinnedagen rett og slett ikke trengs, men er dette egentlig sant? Har kvinner det fantastisk i det norske samfunnet? Og hvordan er det globalt?

Gjennom historien har kvinner alltid vært undertrykt i det norske samfunnet, noen ganger kanskje litt mindre enn andre ganger. Men fortsatt undertrykt. I løpet av 1800-tallet begynte kvinner å få litt mer rettigheter, og i 1913 fikk de lik stemmerett som menn. Dette var et stort steg i riktig retning og kvinnebevegelsen på 1970-tallet bygde videre på dette, og i dag er Norge et av verdens mest likestilte land.

Selv om Norge er et av verdens mest likestilte land har vi fortsatt en vei å gå. I Norge har én av fem kvinner blitt voldtatt, ifølge en ny rapport. Kvinnehelse blir ikke tatt så seriøst som det burde. Og noen mener at kvinner ikke skal ha retten til å ta abort. Det virker jo som at noen i vårt samfunn rett og slett ikke mener at kvinner skal ha kontroll over sin egen kropp. Dette er en holdning vi i det norske folk må stå tydelig opp mot og si at dette kan vi ikke godta.

Undertrykkes verden over

Vi kan heller ikke unngå å se på resten av verden. Kvinner i hele verden lider under krig og autoritære regimer. I USA har mange kvinner mistet retten til å ta trygge aborter i trygge omgivelser, dette kommer til å skade så utrolig mange kvinner som ser til andre muligheter. I Ukraina har voldtekt mot kvinner og barn ned i fireårsalderen blitt en vanlig måte å føre krig på. I Iran blir kvinner drept fordi de ikke har på seg et plagg som staten mener at de skal ha på, fordi det gir jo mening at staten skal bestemme antrekket til kvinner? Og i Afghanistan så mister kvinner rett til skolegang under Talibans styre. Så når disse kvinnene går igjennom så mye rundt om i verden så er det minste vi kan gjøre å gå i 8. mars-tog for å vise at vi står i solidaritet med dem.

Kvinnedagen er viktig. Den er viktig fordi vi skal hylle de som tidligere jobbet for å løfte kvinner opp fra undertrykkelse. Den er viktig fordi vi har en vei å gå. Og den er viktig for å vise solidaritet med de som trenger det mer enn noen andre akkurat nå. Og for dere som sier «ja, men hvorfor har vi ikke en mannsdag, da?», så skal jeg si at det finnes, og den dagen er 19. november.