Nesodden trenger et innbyggerombud

Når det butter i møtet med kommunen er det kun de med menneskelige eller økonomiske ressurser som kan kjempe videre. Om det gjelder tildeling av sykehjemsplass, sosialstønad, ekstraundervisning eller byggesak. Vi trenger et innbyggerombud som kan bidra i enkeltsaker og som kan bidra til å forbedre servicen.

For mange kan det være overveldende å møte byråkratiet i kommuneadministrasjonen. Et virvar av lover og regler, både nasjonale, regionale og kommunale, kan avskrekke noen hver fra å prøve å ta kontakt. Og når man først får ta kontakt med kommunens ansatte er det vanskelig å forstå hvilke regler som gjelder eller hva som ligger til grunn for vedtak i enkeltsaker. Ei heller er det mulig å være sikker på at vedtak er riktige.

Selvsagt finnes det de som evner å sette seg godt inn i sakene. Men det er ikke riktig at man må ha de nødvendige ressurser, forståelse og kunnskap for å få gjennomslag overfor kommunen. Kommunen har en veiledningsplikt, men denne er i altfor liten grad tilpasset den enkeltes behov. Et ombud som kan bistå og veilede mener vi er en god løsning.

De siste par årene har vi sett flere konflikter mellom kommune og innbyggere, særlig i byggesaker og arealbruk. Et ombud vil kunne bidra til å redusere konfliktnivået ved at de innbyggerne kjenner sine rettigheter i møte med utbyggere og kommunens ansatte.

Et innbyggerombud vil også hjelpe kommuneadministrasjonen. Ved å besvare mange av de spørsmålene borgerne har om hvilke lover og regler som gjelder, blir det mer tid til kjerneoppgavene til kommunens ansatte og mindre tid på telefon og e-post. Kanskje aller viktigst er det at erfaringene fra ombudet vil kunne hjelpe kommunen til å bli bedre. Men da kreves det systematisk oppfølging og vilje til å lære.

Vi som er lokalpolitikere blir ofte kontaktet av innbyggere som strever med å fremme sin sak og som opplever å ikke bli forstått. Å trenge inn hver enkelt sak er gjerne omfattende og ofte mangler vi innsikt og kompetanse til å gi nødvendig hjelp. Vi ser at innføring av innbyggerombud har blitt gjort med hell i flere kommuner, som Drammen, Fredrikstad, Oslo, Trondheim og Bergen.

Venstre vil ha en enda mer imøtekommende og tilgjengelig kommune. Det starter med et ombud som bidrar til å bygge ned barrierene mellom innbyggerne og administrasjonen.

Av Thomas Stangeby og Martin Apenes, Nesodden Venstre