Venstres miljøpris tildelt Tore Sunde-Rasmussen

MiljoPris2023
Tore Sunde-Rasmussen hadde med seg turkameratene Garmr og Edda da han mottok miljøprisen av Eigersund Venstres leder, Gunnar Kvassheim. Turen gikk langs ved den flotte blandingsskogen nær Hodnesvatnet., Gunnar Kvassheim

Eigersund Venstre sin miljøpris for 2023 er tildelt Tore Sunde-Rasmussen.

– Tore Sunde-Rasmussen får prisen fordi han i mange år har stått på for at det skal bli økt forståelse for betydningen av å ta vare på naturen. Han er en veiviser som har fått fram hvor mye verdifull natur vi har i våre nærområder, sier leder iEigersund Venstre, Gunnar Kva ssheim, når han begrunner valget av prisvinner.

– Senest da det på ny ble lansert planer om vindkraftutbygging på Stokkafjellet var Tore tidlig ute med en krystallklar melding om hvor ødeleggende en slik utbygging vil være for dette unike området. Tore Sunde-Rasmussen har en enestående bakgrunn som klatrer. Han har blant annet klatret de høyeste fjelltoppene på alle verdens sju kontinent.

– Få, om noen, har bedre forutsetninger enn Tore for å vurdere naturkvalitetene vi har i våre nærområder. Han har et godt sammenligningsgrunnlag, for å si det forsiktig, sier Kvassheim. Venstre-lederen sier at det ved pristildelingen også er lagt vekt på at Tore Sunde-Rasmussen har en tydelig stemme når spørsmål knyttet til biologisk mangfold og rovdyr er tema.

– De kommende årene skal det tas mange beslutninger som kan få store negative konsekvenser for naturen i vår region. For at det skal bli økt forståelse for hvor viktig det er å ta vare på naturen, trengs Tore Sunde-Rasmussen og hans engasjement, sier Gunnar Kvassheim.

– Jeg setter stor pris på å få denne miljøprisen, selv om det ikke har vært i mine tanker at jeg skulle være verdig en slik pris, sier Tore Sunde-Rasmussen.Eigersund Venstre har delt ut miljøpris i en årrekke. I fjor ble prisen tildelt Norsk Ornitologisk Forening, Dalane lokallag, som i mange år har engasjert seg i en rekke naturvernsaker.

Tradisjonen tro deles prisen ut i tilknytning til Verdens miljødag 5. juni.