Lukk opp dørene på biblioteket!

Lillestrøm bibliotek
Foto: Lillestrøm Venstre

Midt i Lillestrøm sentrum ligger byens nye storstue som åpnet i fjor: et topp moderne bibliotek i flotte, romslige lokaler. Biblioteket har raskt blitt en populær attraksjon for både byens og kommunens innbyggere og for de mange tilreisende som kommer til Lillestrøm enten på besøk eller for å jobbe eller gå på skole. Men altfor ofte opplever folk å møte stengte dører. I de aller fleste timene av døgnet er biblioteket stengt.

Først et stykke etter lunsj, klokka 12, åpner dørene på biblioteket i studentbyen Lillestrøm. Studenter som ønsker å bruke morgen og formiddag til å lese pensum, må finne seg et annet sted å gjøre det enn på byens bibliotek. Det samme må andre som kunne tenke seg å sette seg ned noen timer for å jobbe, møte andre eller rett og slett låne en bok. Vanligvis er biblioteket åpent til klokka 20 fire dager i uka, men på fredag og lørdag stenger det allerede klokka 16. Byens storstue er åpen i bare fire av døgnets timer disse to dagene. På søndag er dørene helt stengt.

Ordet bibliotek betyr boklager, og boka er fortsatt kjernen i bibliotekets virksomhet. Men et moderne bibliotek er så mye mer enn dette: Det er en møteplass, en demokratiarena, et sted for å studere, et sted for å jobbe, et sted for å møte andre, et sted for å lære, et sted for å diskutere, et sted for å inspirere og et sted for selv å bli inspirert.

Men for at biblioteket skal fylle alle sine roller og funksjoner, er den grunnleggende forutsetningen at biblioteket er åpent for befolkningen. Biblioteket må være åpent på de tidspunkter som folk har lyst og behov for å oppsøke og bruke biblioteket.

Samfunnet har investert store summer i et bibliotekbygg som jeg tror alle er enig i har blitt veldig flott. Men er det ikke egentlig en sløsing av fellesskapets midler når dørene holdes stengt mesteparten av tiden? Hvilken glede har man av et flott bygg med stengte dører?

Venstre var en pådriver for å få bygd bibliotek i Lillestrøm sentrum. Det var en viktig del av valgkampen vår tilbake i 2015. Store prosjekter tar ofte tid å få gjennomført. Nå i 2023 går vi til valg på å åpne dørene. Vi foreslo det sist ved budsjettbehandlingen i fjor, men da ble det dessverre nedstemt. Men vi i Venstre gir oss ikke. Vi vil ha et bibliotek som er åpent fra morgen til kveld, alle dager i uka.

I Oslo har byens hovedbibliotek åpent fra kl. 08-22 alle hverdager, og fra kl. 10-18 både lørdag og søndag. Det er ingen grunn til at Lillestrøms befolkning skal ha et dårligere tilbud.

Boye Bjerkholt,
Ordførerkandidat for Lillestrøm Venstre

Innlegget sto på trykk i Romerikes Blad 15. august 2023.