Odd Einar Dørum fyller 80 år – med 60 år i politikkens tjeneste

– Vi er heldige som har Odd Einar som aktiv i partiet. Ikke bare for engasjementet og kompetansen, men også for å være partiets hukommelse og et nyttig korrektiv for oss som leder partiet i dag, sier partileder Guri Melby (Foto: Norsk Vasskraft- og Industristadmuseum (CC BY-NC-SA 4.0))

Odd Einar Dørum fyller 80 år 12. oktober 2023. Han har vært en sentral skikkelse i norsk politikk og i Venstre i over 50 år, som stortingsrepresentant, statsråd, partileder og bystyrerepresentant.

Pressemelding

– Odd Einar startet sitt engasjement i Venstre og i norsk politikk i Sør-Trøndelag Unge Venstre for over 60 år siden. Og vi som kjenner ham i dag vet at engasjementet for partiet, for miljøet, for demokrati, for menneskerettigheter og for sosiale spørsmål fremdeles er brennende og nærmest utømmelig, sier leder i Venstre, Guri Melby.

– Vi er heldige som har Odd Einar som aktiv i partiet. Ikke bare for engasjementet og kompetansen, men også for å være partiets hukommelse og et nyttig korrektiv for oss som leder partiet i dag, fortsetter hun.

– Som leder i Venstre vil jeg på vegne av partiet gratulere Odd Einar Dørum med den store dagen, og takke ham for hans uvurderlige innsats for partiet og for demokratier. Jeg håper han vil være en forsvarer for de som har liten eller ingen stemme i mange år framover, sier Guri Melby.

Odd Einar Dørum var leder for Venstre fra 1982 til 1986, og igjen fra 1992 til 1996. Han var samferdselsminister og justisminister i Kjell Magne Bondeviks første regjering fra 1997 til 2000, og justisminister i Bondevik 2 fra 2001 til 2005. Han satt på Stortinget fra 1977 til 1981, og fra 1997 til 2009. Dørum har også vært gruppeleder i Venstres bystyrestyregruppe i Oslo og er fortsatt aktiv i lokalpolitikken.

Dørum har mottatt flere utmerkelser for sitt politiske virke, blant annet kommandør av St. Olavs Orden i 2004 og Bypatrioten, som er en ærespris som deles ut av Oslo Byes Vel, i 2001. Han er utdannet ved Sosialskolen i Trondheim og har realkompetanse som høgskolelektor i sosialt arbeid. I tillegg har han mellomfag i historie.

NRK-arkiv