Gislene må løslates og Gaza må sikres umiddelbar humanitær hjelp

Guri Melby

Venstre fordømmer Hamas sine terrorangrep på uskyldige israelere på det sterkeste. Gislene som holdes må løslates umiddelbart. Samtidig må det kreves at Israel følger krigens folkerett i sin kamp mot Hamas. Alle har nå et ansvar for å unngå ytterligere eskaleringer. Det haster med å få inn nødhjelp og humanitær bistand til alle sivile som nå sitter innesperret i Gaza.

– Det er rystende å se den dramatiske situasjonen som utspiller seg i Israel og i Gaza akkurat nå. Det er dypt tragisk at så mange på begge sider i konflikten har mistet livet. Jeg vil på det sterkeste oppfordre israelske myndigheter til å åpne grenseovergangen ved Rafha nå, slik at livsviktige forsyninger og medisiner kan komme inn, sier Guri Melby, partileder i Venstre og medlem av Stortingets utenriks- og forsvarskomité.

– Avmakt er veien til mer lidelse

Venstre oppfordrer Israel til å åpne en humanitær korridor og erklære trygge soner slik at de sivile i Gaza har en reell mulighet til å beskytte seg mot israelske angrep. Venstre er også tydelig på at å kutte i bistanden til Palestina, som blant annet Krf og Frp nå har tatt til orde for, er en dårlig ide.

– Det er gjennom støtte til det palestinske selvstyret innen områder som helse, kvinners rettigheter, utdanning og liknende, at vi kan bidra til at unge som vokser opp i Palestina ikke ser terror og radikalisering som en vei for livet sitt. Avmakt er veien til mer lidelse, sier Guri Melby.

Se Guri Melbys tale på Stortingets talerstol 12. oktober i forbindelse med statsministeren redegjørelse

Folkeretten må følges

– Gislene som er tatt må slippes fri. Israel har rett til å forsvare seg mot Hamas, men jeg vil understreke at Israel må følge krigens folkerett for å unngå sivile tap når de slår tilbake mot Hamas, sier Guri Melby.

Krigen mellom Hamas og Israel kan få større regionale og internasjonale ringvirkninger. Venstre mener den langvarige konflikten mellom Palestina og Israel må løses gjennom en tostatsløsning.

– Vi er lang unna å få det til nå, men det er ikke noen andre alternativer og derfor må vi holde fast ved en tostatsløsning over tid, sier Melby.

Venstre mener, oppsummert:

• Hamas er en terrororganisasjon det er riktig å bekjempe – israelske gisler må umiddelbart løslates
  • Israel har en helt legitim rett til å forsvare seg
  • Krigens folkerett må ligge til grunn i Israels kamp mot Hamas
  • Det er helt feil å kutte i bistanden til Palestina, det vil gjøre en forferdelig situasjon verre og kun ramme uskyldige sivile.
  • En tostatsløsning på konflikten er den eneste løsningen på lang sikt.
  • Brutaliteten i det vi nå ser er ubeskrivelig. Vår med støtte og medfølelse er med israelske ofre for terrorangrepet og uskyldige sivile på Gaza som nå rammes av kamphandlingene.