Uttalelse: Frivilligheten trenger hjelp for å hjelpe

Vi lever i en tid med økende priser, renter og mange sliter med økonomien. For mange går ikke de løpende utgiftene til livsoppholdet opp, og vi har over tid sett at flere og flere har behov for helt grunnleggende hjelp. Stadig flere personer, også fra grupper som aldri tidlig oppsøkte denne typen hjelp, ser seg nødt til å oppsøke frivillige organisasjoner for å få gratis mat.

Uttalelse vedtatt av Venstres landsstyre 29. oktober 2023

Venstre mener dette er en uholdbar situasjon, som vi må finne både kortsiktige avbøtende tiltak for, og finne langsiktige politiske løsninger for. I den akutte fasen, ikke minst når vi snart går inn i en ny vinter, må det sette i gang akutte tiltak som faktisk kan komme både de som trenger hjelp til mat og hjelp med strøm og andre løpende utgifter.

En reell fare i den situasjonen er at de frivillige organisasjonene, som nå bærer mye av arbeidet, nesten kneler under arbeidsbyrden.

Flere melder om at NAV henviser vanskeligstilte til matutdeling fra frivillige organisasjoner. Dette kan være aktuelt i en akutt situasjon, men må ikke bli en hvilepute for det arbeidet som må gjøres med å inkludere flere i arbeidsliv eller få trygdeordninger man kan leve av.

Venstre vil:

• Styrke målrettede tiltak for frivillige organisasjoner i kommuner som er hardt rammet.
  • Gi moms- og avgiftsreduksjon for frivillige organisasjoner som driver matutdeling