Nordland Venstre krever en umiddelbar våpenhvile på Gaza!

ChristianChan

Nordland Venstre fordømmer på det sterkeste den grusomme volden som befolkningene i Israel og Palestina utsettes for. Menneskerettighetene er ukrenkelige og allmenne, og tilhører selvsagt også hver palestiner og hver israeler. De humanitære forholdene på Gazastripen har over lang tid vært dårlige som følge Israel sin utilslørte og brutale koloniseringspolitikk. Nå blokkerer Israel forsyninger av strøm, vann og mat til Gaza. Humanitærarbeiderne slipper ikke til, de må stå maktesløse på utsiden av katastrofen som nå utspiller seg.

Halvparten av befolkningen i Gaza er barn. Barn som, hvis de overlever, vokser opp med tunge traumer. Det er en ekstrem situasjon som utspiller seg foran øynene på verdenssamfunnet. Over 10.000 sivile er, i følge de Hamas-kontrollerte helsemyndighetene, drept i Israel sine angrep på Gaza siden angrepene startet for en måned siden. Sårede og syke behandles uten tilstrekkelig hjelpemidler og medisiner. Nordland Venstre fordømmer Hamas’ terrorangrep på det sterkeste og krever at gislene frigis. Nordland Venstre fordømmer Israels kollektive avstraffelse av palestinerne som et svar på Hamas sine terrorhandlinger, og vi fordømmer brudd på humanitær folkerett. Nordland Venstre stiller seg videre bak Venstres landsstyres krav, at den norske regjering må bruker alle sine muligheter til å bidra til en umiddelbar våpenhvile. Regjeringen må umiddelbart ta initiativ til og presse utrettelig på at blokaden av Gaza heves, at Israels ulovlige okkupasjon av palestinsk land opphører, og at det etableres en rettferdig fredsløsning mellom israelere og palestinere, basert på internasjonal rett

Nordland Venstre

Mats Hansen / Fylkesleder