Fylkesrådet i Akershus har lagt fram sitt budsjettforslag

Solveig Schytz, fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø i Akershus , Foto: Johan Malvik

I sitt første budsjettforslag prioriterer fylkesrådet i Akershus billigere kollektivtrafikk for barn og unge, styrker innsatsen for at flere skal fullføre og bestå videregående opplæring og oppretter et Oslofjordfond for å redde Oslofjorden.

Avtroppende rødgrønt fylkesråd i Viken la nylig fram sitt forslag til budsjett for nye Akershys fylke. Nå fremmer påtroppende fylkesråd i Akershus sitt budsjettforslag. For det nye fylkesrådet utgått fra Høyre, Venstre, Krf og Frp er det avgjørende å peke ut en ny retning for Akershus som setter innbyggere og miljø i sentrum.

– Akershus skal ta en lederrolle i arbeidet med å redde Oslofjorden og kommer nå med en kraftfull satsing. Det er viktig at flere fullfører og består videregående opplæring og vi kommer nå med tiltak for å hjelpe de som trenger det mest. Vi prioriterer billigere månedskort for barn og unge i kollektivtrafikken og legger til rette for å gjøre Ruters månedskort billigere for alle i årene som kommer sier Venstres Solveig Schytz, fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø.

Det avgåtte rødgrønne fylkesrådet i Viken sitt budsjettforslag tar ikke klima- og naturkrisen vår på tilstrekkelig alvor. Det nye fylkesrådet i Akershus setter derfor av hele 25 millioner til et Oslofjordfond.

– Jeg er glad for at vi nå oppretter et Oslofjordfond for å få fortgang i redningsaksjonen for fjorden vår. 25 millioner kroner for 2024 er en god start, der mange andre også må bidra. Vi styrker også klimafondet og øker utbyttingstakten for fossile kjøretøy i egne virksomhet. Å redusere utslipp og bevare naturen blir et viktig arbeid i årene som kommer. Det vil bli dyrt å restaurere natur og å omstille til et grønt skifte, men det blir enda dyrere om vi ikke gjør noe nå, sier Schytz

I dette budsjettforslaget styrker Fylkesrådet også samarbeidet mellom næringslivet og forskningsmiljøene.

– Det skal være attraktivt å drive næringsliv i Akershus. Det er viktig for både samfunnet og det enkelte menneske å være en del av arbeidslivet. Derfor gjør vi mer for å inkludere flere. En god utdanning er viktig for å få dette til. Vi styrker derfor forebyggingsleddet med å satse på «UngInvest» som skal bidra til at flere elever skal fullføre og bestå videregående skole. Vi oppretter også psykisk helseteam i ulike deler av fylket som skal styrke det psykiske helsetilbudet til elevene.

Les hele budsjettforslaget her