Prioriterer skole og barnehage

Partiene som utgjør flertallet i bystyret forhandler i disse dager om budsjett for 2024 og økonomiplan for 2024 til 2027. Haugesund Venstre prioriterer skole og barnehage i disse forhandlingene. Vårt mål er å redusere kuttene kommunedirektøren har foreslått innenfor skole og å styrke de sosialpedagogiske rammene i skolen. Videre arbeider Haugesund Venstre for å realisere barnehage i sentrum i perioden.

Det er et mål å styrke driftsresultatet i økonomiplanen sammenlignet med kommunedirektørens forslag, samtidig som vi sikrer høy kvalitet på kommunenes tjenester. Derfor vil Haugesund Venstre redusere investeringskostnadene, blant annet gjennom å utsette enkelte investeringer og å skalere ned andre investeringer. Vi er også beredt til å ta enkelte investeringer ut av økonomiplanen. Dette for å få bedre kontroll over rentekostnader og sikre at en større andel av driftsmidlene går til å gi nødvendige tjenester til byens innbyggere. Disse tiltakene vil også bidra til å finansiere en reduksjon i kuttene innen skole.

Haugesund kommune bruker i dag mindre på skole pr. innbygger enn det sammenlignbare kommuner gjør. Selv om vi har relativt gode resultater i skolen så er det fremdeles en urovekkende høy andel av midlene som går til å gi tilbud til elever med særskilte behov. Når vi nå står overfor en periode med noe synkende elevtall i skolen, har vi en gylden mulighet til å styrke den ordinære undervisningen uten at vi må øke bevilgningene til skolen.

Befolkningsframskrivingene som kommunedirektøren mener vil gi redusert elevtall er i seg selv høyst usikre. I tillegg har vi for øyeblikket en økt innenlands tilflytting til byen, og vi kan vente en større andel flyktninger i den nærmeste framtida. Skal vi gjøre byen attraktiv for framtidige innflyttere, noe som er flertallets målsetning, må vi ha et attraktivt og solid skole- og barnehagetilbud. Det er derfor etter Venstres mening feil å kutte så kraftig i tilbudene til barn og unge som det kommunedirektøren har foreslått.

Vi ser også at stadig flere foreldre, elever og lærere som gir uttrykk for at skolehverdagen er blitt vanskeligere. Økt fravær, skolevegring og atferdsvansker gir en langt mer utfordrende situasjon enn for bare noen år siden. Dette er en nasjonal trend som også gjelder Haugesund. For å avhjelpe dette trenger vi å styrke det sosialpedagogiske arbeidet på skolene, og vi trenger gode barnehager der vi kan legge grunnlaget for en positiv utvikling for alle barn.