Sjokkert over AP/SP/SV/INPs budsjettforslag

Venstre og FrP har levert inn lovlighetsklage på kommunebudsjettet til Haram kommune. Partiene mener budsjettet ikke dekker alle lovpålagte oppgaver og dermed kan være ugyldig. Foto:, Paolo Bendandi - Unsplash

Haram Venstre er rett og slett sjokkert over det budsjettforslaget flertallskonstellasjonen AP/SP/INP/SV nå har offentliggjort: I et allerede svært stramt budsjett fra kommunedirektør Hammer kommer de til å vedta ytterligere kutt i 10-millionersklassen i helse og omsorg, livsløp, skolene og barnehagene.

For mens Venstre foreslår strukturendringer for å styrke tjenestene i Haram kommune, så kommer AP/INP/SP/SV til å vedta store kutt i tjenestene til barn, unge og gamle.

Kommunedirektøren har i sitt budsjettfremlegg foreslått kutt på over 23 millioner kroner i helse og omsorg for å tilpasse tilbudet i nye Haram til behovet. Dette mener flertallspartiene ikke er nok. I deres forslag er det foreslått ytterligere kutt på over 8 millioner kroner til sammen i helse/omsorg og livsløp, noe som tilsvarer minst 9 sykehjemsplasser eller delvis rasering av andre helsetilbud som psykisk helse, helsesykepleiere i skolen eller hjemmehjelpstjenesten.

AP/INP/SP/SV gikk til valg på å gjeninnføre det såkalte tolærersystemet. Nå kommer de tvert imot til å vedta millionkutt hos skolene. Heldigvis har de etter stort press kuttet ut detaljstyringen med å ta fra noen skoler og gi til andre, men kutt i en tid da skolene skriker etter større ressurser er direkte umusikalsk.

For mens AP/INP/SP/SV nekter å se på skole- og barnehagestrukturen og for eksempel se på mulighetene som ligger i å slå sammen skolene på øyene, så kutter de over 2 millioner kroner til skolesektoren. De samme partiene som gikk til valg på å få Haramsskolene til å skinne, kutter altså tilsvarende tre stillinger. I tillegg kutter de i over millionen i støttefunksjonene hos kommunedirektørens stab – forstå det de som kan!

Hva de skal bruke pengene de sparer på, bortsett fra å sette penger på bok vites ikke, men å senke eiendomsskatten skal de ikke: AP/SP/INP/SV har ikke lagt inn endringer på denne verken i 2024, 2025, 2026 eller 2027 på tross av at de lovet dette både i valgkampen og i samarbeidserklæringene i etterkant.

En detalj vi i Venstre stusser veldig over er den gode tanken bak forslaget om gratis hjernehinnebetennelse til russen ved HVS. I posisjonens budsjettforslag er det presisert at dette skal gjelde alle russ ved HVS, uansett hvilke kommuner de kommer fra. Venstre lurer på hva SP/AP/INP/SV skal gjøre med alle de av Harams skolelever som går på de ulike videregående skolene i Ålesund – hva med dem?

I vårt alternative budsjett frigjør Venstre store summer gjennom å tilpasse strukturene i Haram kommune til 2024. Dette vil vi blant annet bruke til å skape en enklere hverdag for småbarnsforeldrene, ta bedre vare på de praktisk flinke elevene i skolene våre, fornye skolemateriellet, opprette et eget psykisk helseteam som skal jobbe forebyggende og reparerende både blant barn, unge, voksne og eldre, og ikke minst kutte radikalt i eiendomsskatten.

Vi håper og tror innbyggerne reagerer kraftig på de foreslåtte kuttene fra SP/AP/INP/SV, og at fagforeningene står opp for sine ansatte som når står i fare for å miste jobbene sine grunnet dette kommende budsjettvedtaket fra flertallskonstellasjonen SP/AP/INP/SV.

Christian Holstad Lilleng
Gruppeleder Haram Venstre