Venstre foreslår: Obligatorisk registrering av økonomiske interesser

Foto: Per Aage Pleym Christensen

Venstre har til kommunestyrets møte 12.desember fremmet verbalforslag til budsjettet; om at Eidsvoll skal innføre reglement for kommunens folkevalgte om obligatorisk registrering av økonomiske interesser. Alle partier som vil være med på å stå som forslagsstiller, er velkomne til dette.

Habilitet og økonomiske interesser har med rette vært i søkelyset de siste månedene. Demokratiet er avhengig av åpenhet om de politiske beslutningsprosessene for å kunne fungere og ha tillit i befolkningen. Derfor fremmes forslag om å innføre en obligatorisk registreringsplikt av økonomiske interesser for medlemmer av kommunestyret og medlemmer av folkevalgte utvalg. Dagens system er basert på frivillighet, jf. Reglement for frivillig registrering av økonomiske interesser.

Lokaldemokratiet bygger på frivillighet, tillit, og nærhet mellom folkevalgte, velgerne og lokalmiljøet. I dag er det mange tegn på at denne tilliten forvitrer, en utvikling som er viktig å være på vakt mot og motvirke. Venstre jobber for å bevare, styrke og utvikle lokaldemokratiet. Innbyggerne må ha tillit til sine lokale folkevalgte.

Det er viktig å styrke tilliten mellom innbyggere og folkevalgte, ved å fjerne tvil om folkevalgtes habilitet, om økonomiske egeninteresser i forbindelse med beslutninger som tas i folkevalgte organer, og om at lobbyvirksomhet påvirker folkevalgtes beslutninger. Det er derfor Venstre vil fremme et forslag om obligatorisk registrering av økonomiske interesser.

Venstre stiller spørsmål om kommunen har hjemmel til å gjøre det obligatorisk for medlemmer av kommunestyret og utvalgene å registrere og oppgi sine økonomiske interesser, samt om man kan sanksjonere eventuelle brudd på en eventuell registreringsplikt. Samtidig kan kommunestyret gi seg selv regler. Av hensyn til tilliten til det politiske systemet bør kommunen uansett utrede endringer i reglementet.

Forslag:

Kommunestyret ber kommunedirektøren om å utrede forslag til innføring av reglement for registrering av økonomiske interesser som medfører at 1. det er obligatorisk for medlemmer av kommunestyret og utvalgene å registrere sine økonomiske interesser, og 2. at brudd på reglementet kan bli sanksjonert (for eksempel ved bruk av konvensjonalbot).