Venstre prioriterte skole og forebyggende helse i budsjettet for 2024

Even Aronsen, 1. kandidat i Harstad, Andreas Teigen

Torsdag 7. desember var det budsjettdebatt i kommunestyret. Venstre fremmet en rekke forslag, hvor flere var nære å få flertall. Dessverre fikk ingen støtte av posisjonen. Under kan du lese gruppeleder Even Aronsen sitt innlegg i debatten, og se forslagene Venstre fremmet.

Ordfører,

Det kan jo være noe dyster lesning når man graver seg gjennom lefsa fra kommunedirektør og administrasjon. For Venstre er det viktig at kommunen leverer på de oppgavene vi er lovpålagt, og at vi skaper gode, grønne lokalsamfunn hvor innbyggerne våre ønsker å bo, og hvor folk utenbys ønsker å flytte til. Det er ikke alltid en enkel balansegang.

Innledningsvis ønsker jeg å løfte framtiden – kommunens barn og unge. I handlings- og økonomiplan kan man lese dokumentet på en måte som gjør at man kan i mellom linjene lese store kutt på skolenes budsjett. I alle fall hvis man skal følge endring i utgiftsbehovet blind. Det er noe Venstre frykter.

Og det er ikke slik at man ikke er kjent med problemstillingen med færre yngre, men at det er velkjent at disse elevene forsvinner fra ulike skoler. Det forsvinner tre elever ut av denne klassen, fire elever ut av den klassen og kanskje bare én fra den klassen. Det er ikke hele klasser ved én skole som forsvinner. Derfor må sak om skolestruktur som vi kommer tilbake til neste år, behandles på en klok måte.

Er man ikke forsiktig med justeringen av midler fra oppvekst og skole og over på helse- og omsorg, ja da frykter jeg for at lærerne selv forsvinner ut av klasserommet før sparekniven får tatt sitt første jafs.

Og vi kommer ikke unna at bare de siste dagene har det kommet klare eksempler på at det å være ansatt i skolen er stadig mer krevende. Det vi har behov for ordfører, foruten å beholde på dyktige lærere, er å få miljøterapeuter, ikke politibetjenter, inne på skolene våre.

Så, går kanskje jeg og Venstre litt mot strømmen i dette møtet, ordfører – med tanke på noen av de større investeringene fremover. Som nevnt tidligere er det viktig for Venstre å levere godt på de lovpålagte oppgavene, og for Venstre det er viktig prioritering å få på plass Rødskolen. Etter innbyggernes spørretime skulle det egentlig ikke være behov for å komme med ytterligere argumenter. Det skulle ikke bare var det ment for å bedre forholdene i klasserommet, men også for å løse driftsmessige utfordringer som finnes i hovedbygget, brannsikkerhet og beredskap, universell utforming.

Venstre erkjenner at man kan takke ja til alle gode forslag, ta opp uendelig med lån og betaler avgifter på dette. Derfor ønsker ikke Venstre å prioritere ishall i denne omgang – ikke når behovet er så stort for opprustning av skoler, muligens ny sentrumsbarnehage og heldøgns omsorgsplasser. Etter Venstres syn bør disse prioriteres i første rekke. Det er synd, fordi prosjektet med ishall og grunnarbeidet har vært gjort på eksemplarisk vis. Men vi ønsker først å komme kommunens ansatte og elever i møte.

Helse- og omsorg blir en større del av kommunens ansvarsoppgaver i årene fremover. Det er helt riktig å ruste opp. Venstre ønsker å styrke helsestasjon for eldre med en stillingsressurs. Det gjøres viktig arbeid i kartlegging av hvilke tjenester som våre eldste har, og det å gjøre en god jobb tidlig vil kunne forebygge dyre kostnader i andre enden – på både mennesket og økonomien. Ved tidlig nok tilbud om dagsenter, vil den pårørende lenger kunne stå i en verdig og fin omsorgssituasjon for sin demente ektefelle, ved tidlig nok kartlegging av dørstokk, snublematter og tilførte styrkeøvelser forhindres lårhalsbruddet, ved tidlig nok samtale om både briller og høreapparat sikres sansene som ellers gir risiko for delir ved neste infeksjonsepisode.

Venstre har i mange år flagget forebygging som noe av det viktigste vi gjør, og gjør det også i år. Småpenger brukt gir store gevinster i helse, og både utsetter og reduserer fremtidige kostnader.

Og apropos helsestasjon. Kommunedirektøren skriver i dokumentet at de ikke har funnet rom til å fortsette styrkingen på helsestasjon for ungdom videre – det synes jeg er synd. Derfor ønsker Venstre å fremme forslag om at stillingsressursen beholdes inne for å kunne klare utvide åpningstider beholdes videre i budsjettet.

Vi har rekordhøyt antall flyktninger som bosettes i Harstad. Det er veldig positivt, og noe vi i Venstre støtter helhjertet. Samtidig er det svært viktig at disse raskt får opplevelsen av å bli verdsatt og inkludert i lokalsamfunnet. Vi vet at mange flytter fra bosettingskommunen når voksenopplæringen – og da er det så viktig å gi dem gode opplevelser mens de er her. Det handler både hva jeg og du gjør, hva frivilligheten bidrar med og selvsagt hvordan kommunen følger dem opp.

Venstre ønsker å bruke 500 000 til tiltak for å bedre integreringen. Det kan for eksempel brukes til å styrke det tradisjonsrike Multicultura eller nyvinningen Fargespill som ble arrangert i høst, ellers kanskje er det nye gode tiltak som kan komme våre nye innbyggere til gode. Her må kommunen spille på lag med frivilligheten.

Noe annet vi vil klargjøre i budsjettet er samordningen mellom søskenmoderasjon for barnehage og SFO. Dette er et tiltak som vil gjøre økonomiske hverdagen til mange barnefamilier enklere.

Vi ønsker også at kommunedirektøren igangsetter en utredning for løpende barnehageopptak. Det er viktig og sårt ønsket fra mange barnefamilier. Vi ser på fødselsstatistikken at det nesten ikke fødes barn i oktober, november og spesielt desember, på grunn av den ordningen vi har i dag. Så har jeg forståelse for at dette er krevende, og at man allerede i dag sliter med bemanning. Men jeg håper man kan se på mulighetene for å løse denne likestillingsfellen – og her mener jeg selvfølgelig også at statlige myndigheter har et ansvar for å bevilge midler. Det gjorde Venstre i sitt alternative statsbudsjett.

Og til slutt, har vi et forslag om at kommunedirektøren får marsjordre til å fjerne overflateparkering. Vi har flere sentrumsnære parkeringshus som nesten ikke er i bruk – og det er fordi tilgangen til parkering på gateplan fortsatt er for god. Vi må holde oss til sentrumsplanen ambisjoner.

Gjennom Venstres forslag ønsker vi å bidra til at Harstad blir en varmere, rausere og grønnere kommune.

Her er Venstres forslag til handlings- og økonomiplan:

1. Nytt punkt: Kommunestyret ber kommunedirektøren utrede løpende barnehageopptak. Utredningen skal inneholde behov for kapasitet ved gjennomføring, kostnader ved gjennomføring og saksbehandles i utvalg for oppvekst og kultur og utvalg for levekår innen utgangen av oktober 2024.
  2. Nytt punkt: Kommunedirektøren bes styrke helsestasjon for ungdom med en stillingsressurs for å oppnå målsetningen om utvidet åpningstid. I 2024 brukes midler fra disposisjonsfond og det det innarbeides ordinært budsjett fra 2025.
  3. Nytt punkt: Rekruttering av miljøterapeuter/miljøarbeidere til skolene – 2 000 000. I 2024 brukes midler fra disposisjonsfond og det det innarbeides ordinært budsjett fra 2025.
  4. Nytt punkt: Styrke helsestasjon for eldre med en stillingsressurs for å oppnå målsetningen om tidligere og bedre kartlegging av eldres behov – 700 000. I 2024 brukes midler fra disposisjonsfond og det det innarbeides ordinært budsjett fra 2025.
  5. Nytt punkt: Kommunedirektøren bes sette av 500 000 som kan gå til tiltak for å bidra til integreringen i 2024. Dette er et engangsbeløp som benyttes fra disposisjonsfond.
  6. Nytt punkt: Kommunedirektøren bes fortsette å ha sommeråpent i Hålogalandshallen slik som det ble gjort i 2023, men nytt i 2024 også inkludere Harstadhallen for en større bredde i aktivitetene. Eventuelle kostnader innarbeides i eksisterende budsjett.
  7. Nytt punkt: Kommunedirektøren bes få på plass samordning av søskenmoderasjon for barn i barnehage og SFO i handlings- og økonomiplanen.
  8. Nytt punkt: Kommunedirektøren bes legge inn investeringene knyttet til Rødskolen på Seljestad inn i handlings- og økonomiplanen, og at prosjektet gjennomføres som opprinnelig planlagt.
  9. Nytt punkt: Kommunedirektøren bes sette i gang prosess med å fjerne overflateparkeringer for å nå målene i sentrumsplanen.