Venstre sørger for redusert grunnrenteskatt og forutsigbarhet for landbasert vindkraft

Sveinung Rotevatn

Venstre har i dag sammen med regjeringspartiene, Høyre, KrF og MDG blitt enige om hovedlinjene for grunnrenteskatt på landbasert vindkraft i Norge. Enigheten fører til lavere skattesats sammenliknet med regjeringens forslag, i tillegg til at det skal etableres en utbetalingsordning for nye kraftanlegg og at overgangsordningene for eksisterende kraftanlegg skal forbedres.

Venstres gjennomslag i forhandlingene

– Venstre har fått gjennomslag for våre viktigste krav, nemlig å kraftig redusere skattesatsen for næringa og sørge for at ikke Norge blir et mindre attraktivt land å investere i. Norge trenger mer fornybar energi i årene framover, og med denne enigheten vil lønnsomme prosjekter bli realisert, sier Venstre-nestleder Sveinung Rotevatn.

Regjeringens opprinnelige forslag er kraftig redusert og forbedret

Regjeringens opprinnelige forslag om en skattesats på 35 prosent blir kraftig redusert etter forhandlingene. I tillegg har Venstre vært opptatt av de eksisterende kraftverkene ikke skal bli hardt rammet flere år etter at de har gjort store investeringer.

Norges rykte som et attraktivt land å investere i har fått seg en knekk etter Støre-regjeringens uforutsigbare skatteøkninger. Derfor har Venstre jobbet for at hverken nye eller eksisterende kraftverk skal få ugunstige og uforutsigbare rammevilkår. Venstre er fornøyd med gjennomslagene vi har fått, og forventer at næringen nå får ro og stabile rammer for å investere i fornybar energi i Norge.

– Dette er en enighet som skal stå seg over tid. Støre-regjeringen har på få år skapt stor usikkerhet for norsk næringsliv med enorme skatteomveltninger i hytt og vær. Nå tar Venstre og forlikspartiene ansvar for å sikre et skatteregime som gir ro og forutsigbarhet, og som hindrer at Norge får et dårlig rykte internasjonalt som et lite attraktivt land å investere i, sier Rotevatn, som også er finanspolitisk talsperson i Venstre.

Stabilitet og forutsigbarhet for næringslivet

Forslaget til grunnrenteskatt som forelå fra regjeringen har blitt kraftig kritisert, og det har vært en frykt i bransjen for at det ville føre til full stopp i investeringer i Norge og skape en politisk risiko hvis forslaget hadde gått igjennom. Nå vil lønnsomme prosjekter bli realisert, ettersom regjeringens forslag har blitt kraftig forbedret og skattesatsen betydelig redusert.

– At det er en bred sentrumskoalisjon som sikrer flertall for disse forslagene i dag vil sørge for stabile rammevilkår for næringen som står seg over tid. Det var en viktig årsak til at Venstre gikk inn i disse forhandlingene, med mål om å finne en enighet som gir vindkraftbransjen bedre vilkår og en mindre skattebyrde enn i det opprinnelige forslaget fra regjeringen, sier Rotevatn.

Enigheten innebærer:

• En effektiv skattesats på 25 prosent for eksisterende og nye kraftanlegg.
  • For nye kraftanlegg utbetales såkalt negativ grunnrente når anlegget blir satt i drift og Skatteetaten har gjennomført kontroll av fastsatt skatt. Frem til utbetaling fremføres negativ grunnrente med venterente. Det forutsettes at ESA godkjenner ordningen.
  • For eksisterende kraftanlegg gis inngangsverdien et påslag på 40 prosent. Inngangsverdien kan likevel ikke være høyere enn 85 prosent av historisk kostnad for investeringene. Inngangsverdien skrives av lineært mot grunnrenteskatten over fem år.