Et helhetlig budsjett

Vi vil ta Steinkjer fremover

Steinkjer Venstre la i formannskapet og kommunestyret frem et helhetlig budsjettalternativ som viser en litt annen ønsket retning i politikken enn det sittende flertallet.

En del punkter er selvfølgelig likt. Også Steinkjer Venstre sikrer videre drift av Gluggen Bofelleskap i vårt forslag, vi legger også inn en ny stilling til ungdomskontakt utover kommunedirektørens forslag. I likhet med flertallet reduserer vi også eiendomsskatten i økonomiplanperioden ned fra 6 til 10 millioner for innbyggerne og 5 til 7 millioner årlig for næringslivet.

På flere andre punkter skiller vi lag. Steinkjer Venstre er opptatt av at Steinkjer skal være en attraktiv kommune og bosette seg i, og leve sine liv i. En kommune som har «Åpen» som en av sine 3 verdier bør ha kommunale tjenester som er tilgjengelige for innbyggerne når vi trenger det og har tid til å benytte det. Steinkjer Venstre mener bl.a. det nye kulturhuset har blitt en berikelse for byens innbyggere og en viktig møteplass på tvers av generasjoner og kulturer. Derfor har vi i vårt budsjett lagt inn over 1.1 million for å sikre lørdags- og søndagsåpent bibliotek og vi sikrer fortsatt drift av biblioteket i Malm 3 dager i uken. Steinkjer Venstre. Vi ønsker også lørdagsåpent 4 timer på Tranamarka Gjenbruksstasjon for å gi et reelt tilbud til innbyggere i full jobb.

Steinkjer Venstre er bekymret over tall som viser at psykisk helse, mobbing, søvnkvalitet og selvmedisinering er signifikant dårligere i Steinkjer enn gjennomsnittet i landet og fylket. Steinkjer Venstre er opptatt av psykisk ernæring i skolen. Rådet for psykisk helse mener det kunnskapsbaserte programmet YAM ((Youth Aware of Mental Health), som skal gi alle skoleelever i alderen 13-17 år bedre kunnskap om psykisk helse, må rulles ut på alle skoler i Norge. YAM har vist seg å halvere frekvensen av selvmordstanker og handlinger etter bare 12 måneder. YAM reduserte i tillegg frekvensen av depressive tilstander og tanker med 30 prosent. Vi legger derfor inn midler til å drifte YAM i ungdomskolene i Steinkjer. I tillegg viderefører vi alle dagens miljøterapeuter i skolen fordi vi mener de har en viktig kompetanse som vi trenger i Steinkjerskolene. I tillegg har vi funnet rom for 4 nye lærerårsverk.

Vi må selvsagt også finne budsjettmessig inndekning for våre forslag. I motsetning til bl.a. AP og SV, skjermer vi sosialhjelpsbudsjettet og barnevernet, fordi vi er opptatt av å skjerme de svakeste i kommunen. Vi har heller ikke lagt inn sjablongmessige kutt i administrasjon. Der flertallet privatiserer kommunale veier fjerner vi kommunedirektørens privatiseringsforslag i vårt budsjettforslag. Vi er også utålmodige i forhold til trafikksituasjonen på Trana/Skjefte. Kommunens egen kartlegging viser at det er over 200 ansatte som ønsker større stillingsprosent. Vi bruker derfor 4 millioner på å gi flere større stillinger. Forutsetningen er at den økte stillingen går inn i en vikarpool som reduserer behovet for innleie fra bemanningsbyrå og vi forventer også bidrar til lavere sykefravær. Sammen med inntil 2 millioner til et sykefraværsprosjekt forutsetter vi at det blir mulig å nærme seg sykefraværet til en kommune som Stjørdal i løpet av økonomiplanperioden. Vi kjøper flere plasser på Betania og forutsetter effekt på overliggere i sykehus/DMS.

I en situasjon med krig i Europa må alle ta samfunnsansvar. Tall fra IMDI viser at det er et gap mellom behovet for bosetting og de tall norske kommuner har sagt seg villige til å ta imot. I den situasjonen er Steinkjer Venstre opptatt av at også Steinkjer må bidra mer. Vi er imidlertid opptatt av inkludering og bruker 2 millioner for å sikre bedre integrering mot arbeidslivet.

Steinkjer Venstre er opptatt av å ta Steinkjer fremover. Vi ønsker et åpnere Steinkjer, både med servicetilbud tilpasset hvordan folk ønsker å leve sine liv, og med hjerter for de som har behov for hjelp og bistand for å få muliggjort sine ønsker og drømmer.

Roar Veiseth

Jens Fredrik Skjelstad