Et liberalt blikk på bystyrehøsten 2023 og året som kommer

Foto: Ida G Johnsen

Høstens valg levnet ingen tvil om at flertallet av Bodøs velgere ville ha et skifte. For Venstre sto valget mellom å ta ansvar sammen med Høyre og Frp, eller å la noen andre gjøre det. Vi valgte det første.

I politikkplattformen Havet rammer vi inn det blågrønne samarbeidet og det vi er enige om å gjøre for Bodø de neste fire årene. Sentralt står økonomisk bærekraft, satsing på skole og primæroppgaver, klima og miljø, reduksjon av eiendomsskatt og å utvikle Bodø sammen med alle som vil ta oss framover.

Samarbeid er et viktig stikkord. For selv om H, Frp og Venstre har flertall med 22 av 39 representanter og vil samarbeide om en rekke saker, består bystyret av til sammen ti partier med dyktige og engasjerte folk.

Det er all grunn til å tro at brede flertall og samarbeid på tvers av partiene vil være et gode for Bodø. Derfor er vi også enige om å jobbe for mer åpenhet, mer involvering og bedre samarbeid på tvers av politiske skillelinjer.

I tillegg til mer samarbeid politikerne imellom, har vi denne høsten hatt første seanse Pølser og politikk, hvor alle Bodøs innbyggere ble invitert inn til rådhuset. Ordføreren serverte pølser (av alle slag) og folk ble oppfordret til å komme og snakke med folkevalgte fra alle partier. Det ga oss mange innspill og mange gode møter.

Budsjettarbeidet har dominert i høst, og en krevende økonomi gjør at vi må prioritere knallhardt. Store innsparingskrav, nedbemanning og omstilling vil prege neste år, i tillegg til at vanskelige saker som barnehage- og skolebehovsplanen skal opp allerede i bystyrets februarmøte.

Med dette bakteppet har vi måttet si nei til å bevilge midler til mange gode formål i saker som har vært til behandling: Gamle Salten, Tandberg Center, skiskytterarena på Bestemorenga og søknader om midler til ulike formål i forbindelse med Bodø 2024.

Det kommer til å bli flere nei neste år. Og sannsynligvis også flere fakkeltog.

Likevel er det ikke bare mørke skyer i horisonten.

Bodø som samfunn er faktisk ekstremt privilegert, med store utviklingsprosjekter, et kulturhovedstadsår og en -status som gir oss uante muligheter og en fremtidstro vi må dyrke og få energi fra.

Vi lever i en fredelig del av verden, og vårt største problem (når vi får orden på økonomien) er at vi mangler folk og kompetanse. Sammenlignet med resten av landsdelen – som sliter med det samme – har vi et meget godt utgangspunkt.

Det nye bystyret, med alle sine ti partier, har fått en stor oppgave med å kombinere omfattende kutt og omstilling med nødvendig satsing og utvikling. Første test på dette blir barnehage- og skolebehovsplanen.

I budsjettet som ble vedtatt ligger det inne en helt nødvendig styrking av skolen, fordi kuttene som har vært gjort de siste årene har vært for store. Samtidig ligger det inne en besparelse knyttet til endringer i skolestruktur, for å kunne frigjøre midler til elever og lærere. Hvilke endringer som skal gjøres, er ikke bestemt. Men at noe må gjøres, er det liten tvil om.

På tampen av året gleder vi oss over at bystyret denne høsten har funnet sammen i viktige saker, som en enstemmig uttalelse om situasjonen på Gaza, et enstemmig vedtak om mottak av 400 flyktninger neste år, og en felles vilje til samarbeid på tvers av de politiske skillelinjene.

Selvsagt vil vi ikke i bystyret være enige om alt. Det ville heller ikke vært sunt. Debatter og politisk uenighet hører med, og er en viktig del av demokratiet. Men vi kommer lenger om vi evner å samarbeide der vi kan.

For Venstre betyr det å ta ansvar og gjøre mest mulig ut av mandatet vi har fått fra velgerne. Det innebærer også å ta ansvar i saker som er vanskelige å stå i. Vi takker for tilliten og går på med krum nakke og hevet hode – ja begge deler må gå an – inn i 2024.

Ida Gudding Johnsen, Lars Petter Rekkedal, Mohamed Ahmed Yusuf, bystyregruppa Bodø Venstre.