Haugesund må ta imot flere flyktninger

Haugesund Venstre ønsker at Haugesund kommune skal følge opp IMDis anmodning om å bosette 335 flyktninger i 2024. Dette utgjør mindre enn 1% av byens befolkning. Situasjonen i Ukraina er høyst usikker, og det er helt klart et økende behov for bosetting av flyktninger herfra. Samtidig opplever vi at det også er et økende behov for å kunne ta imot flyktninger fra andre konfliktområder i verden.

I en slik sammenheng vil det være uansvarlig av Haugesund kommune å ikke ta imot den andelen flyktninger som IMDi ber om. Norge som nasjon, følgelig også Haugesund, profiterer både direkte og indirekte på krigshandlingene i Ukraina. Økte inntekter fra olje- og gassproduksjonen har gjort at staten har kunne skyte inn 500 milliarder kroner i oljefondet. Deler av dette henger nettopp sammen med krigshandlingene i Ukraina.

Venstre mener at Haugesund bystyre bør holde fast ved måltallet på 335 flyktninger i 2024. De fleste kommunale etater som barnehager, mottaksskolen, nærskolene, deler av helsetjenesten, PPT og barnevernet oppgir å kunne håndtere en slik økning. Hovedutfordringen på kort sikt er knyttet til boligmarkedet. Erfaringene fra tidligere viser at dette er mulig å løse gjennom et godt samarbeid mellom kommunen og private aktører. Kommunedirektøren må derfor snarest sette i gang arbeidet med å følge opp formannskapets vedtak for sikre et forsvarlige botilbud for alle grupper som har behov for kommunal hjelp til å skaffe seg bolig.

Dagens politiske flertall har en målsetting om å øke byen befolkning til over 40 000 i inneværende periode. Med nåværende befolkningsvekst vil det ta over sju år før denne målsettingen nås. Når vi nå også ser at en stadig økende andel flyktninger fra Ukraina gir uttrykk for at de kan tenke seg permanent opphold i Norge, vil en det å ta imot flere flyktninger kunne bidra til høyst nødvendig befolkningsvekst de neste årene.