Konstituerende årsmøte i “nye” Telemark Venstre

Nye Telemark Venstre! Fra Venstre..Inger Lise Wølner (Venstrekvinnelaget), Torgeir Fossli (for Venstre på Fylkestinget), Erik Falkenstein (leder), Gustav Søvde (1.nestleder) og Sandra Yeomans (organisasjonssjef i Venstres Hovedorganisasjon)

“Nye” Telemark Venstre ble etablert i Midt-Telemark 10.februar 2024.

Etter fire år med Vestfold og Telemark fylke ble regionsreformen reversert, og Vestfold og Telemark er igjen to fylker. Vestfold og Telemark Venstre ble derfor også delt, og på konstituerende årsmøter samtidig i Tønsberg og Midt-Telemark ble det igjen dannet to “nye” fylkeslag. Telemark Venstre er nå gjenoppstått med Erik Falkenstein (Midt-Telemark Venstre) som leder, Gustav Søvde (Skien Venstre) som 1.nestleder, og Kristine Bols (Tinn Venstre) som 2.nestleder. Forøvrig består styret av representanter for Venstrekvinnelaget, Unge Venstre og lederne fra alle lokallagene i Telemark.

Det nye styret ser fram til spennende tider for Telemark, hvor energi og industri alltid har gått hånd i hånd med natur, landbruk og bruk av rike naturressurser. Det er store prosjekter og utfordringer i fylket og Venstre vil også her ha en hånd på rattet. Det vil alltid komme endringer, og i endringer ligger det alltid muligheter. ndustrifolk. Gunnar Knudsen og Johan Castberg sto for store samfunnsmessige endringer i vårt distrikt og i landet forøvrig. Endringer som vi i dag ser på som helt grunnleggende for vår hverdag og vår velstand.

Tor Espen Simonsen (REN) snakker engasjert til årsmøtet om det potensialet Fensfeltet har lokal, regionalt og nasjonalt.

Venstre ser alltid framover, og er et praktisk, løsningsorientert parti hvor kunnskap og utdanning. Venstre har lange tradisjoner i Telemark, både i land og bydistriktene, Årsmøtet fikk også gode innspill fra gjest Tor Espen Simonsen i selskapet REN, som arbeider med analyse av mineralforekomster i Nome, det såkalte “Fens-feltet”. Dette kan bli et av de viktikste industriutviklingsprosjektene i landet i nyere tid.

Det grønne skiftet gir behov for nye løsninger, spesielt innen energisektoren. Det kan bli mangel på ren, fornybar kraft for nye prosjekter, og dette spørsmålet ble debattert grundig på møtet, da både Google-etableringen i Skien, mineralutvinning i Nome, og videre industriutvikling i Porgrunn vil ha behov for store mengder kraft.

Et annet tema som ble grundig debattert var utfordringene med jernbanedrift, spesielt på Sørlandsbanen, hvor regulariteten er svært lav. Etter Venstres mening har det i mange tiår vært satset altfor lite på vedlikehold og utvikling av jernbane, ikke bare i Telemark, men i hele landet. Debatten munnet ut i en politisk uttalelse om jernbane, som du finner her.

Flere kommuner har en svært utfordrende økonomisk situasjon, og Venstre jobber målrettet for å få til bedre løsninger for kommuneøkonomien. Flere tiltak ble foreslått i årsmøtet, og det ble enighet også her om en tydelig politisk uttalelse om saken, som du finner her.

Telemark Venstre ser fram til å få flere med på laget, vi trenger folk som vil gjøre en innsats. Vil du ha mer informasjon, ta gjerne kontakt med oss, og send en mail til [email protected] eller meld deg rett og slett inn her!

Me sjåast!