Årsmøtet 2024: Bakkehaug fortsetter som leder

Foto: Per Christensen

Eidsvoll Venstres årsmøte kunne feire et godt valg, og gode resultater fra forhandlingene om folkevalgte posisjoner. Ansvaret for at Venstre ikke kom med i det nye flertallet ligger hos andre enn Venstre, konstaterte styret i årsmeldingen. Årsmøtet ble avholdt på BOA på Wergelandshaugen 24.februar.

Årsmøtet startet med et minutts stillhet for å minne tidligere nestleder Kaja Evang, som døde brått tidligere i februar.

Styrets oppsummering av 2023

Lokallagets leder og kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug oppsummerte på styrets vegne innsatsen og resultatene i valgåret 2023. Styret er fornøyd med valgresultatet og med posisjonene Venstre fikk i Eidsvolls folkevalgte organer som følge av forhandlingene etter valget. – Selv om vi har jobbet i mange år for et politisk skifte i Eidsvoll endte vi ikke som en del av det nye flertallet, sa Bakkehaug. Han henviste til en fyldig redegjørelse gjennom tre ulike artikler på hjemmesiden, om hvordan forhandlingene med Høyre, FrP, INP, PP og KrF foregikk og endte. – Venstre etablerte en «grønn blokk» med MDG og SP, og i det valgtekniske arbeidet inngikk også Ap delvis, forklarte han.

Styret oppsummerte i sin årsmelding 2023 slik:

«Styret er fornøyd med valgresultatet, og resultatet av forhandlingene etter valget. Venstre har gjennom sine folkevalgte posisjoner enn bedre mulighet enn på flere tiår til å synliggjøre ideologi, politikk og standpunkter.

Når det skiftet i politisk ledelse som Venstre har jobbet for siden 1996 endelig har kommet ville det vært fint om Venstre kunne vært en del av det nye flertallet. Dessverre ble det ikke slik. Venstre var beredt til å ta ansvar og jobbe for gjennomslag for Venstres programfestede politikk gjennom et samarbeid med andre partier. Ansvaret for at Venstre ikke er en del av flertallet ligger ikke hos Venstre.

Styret er fornøyd med utviklingen i antall medlemmer, og at økonomien i lokallaget på grunn av valgresultatet vil bli bedre.

Styret er fornøyd med at det organisatoriske arbeidet tok seg opp i valgåret. Det er viktig å opprettholde og øke både aktivitetsnivået og type aktiviteter. Lokallagets organisatoriske arbeide må handle om mer enn å støtte opp om Venstres folkevalgte, og delta i partiets interne prosesser regionalt og nasjonalt.

Venstre i Eidsvoll har de beste forutsetninger for videre vekst.»

Aktiviteter i 2024

Årsmøtet debatterte politiske saker og retningslinjer for lokallagets virksomhet i 2024. Knut Bakkehaug og Dan Halle redegjorde for arbeidet i kommunestyret, formannskap og hovedutvalg så langt inn i den nye valgperioden. De var ikke spesielt imponert over det nye politiske flertallet i Eidsvoll. Knut Bakkehaug konstaterte om det nye flertallet: – De ønsker å vise handlekraft, men gjennomføringen er det så som så med. Det var enighet om at Venstres folkevalgte skal fokusere på å vise frem Venstres løsninger basert på programmet for fireårsperioden; «Et bedre Eidsvoll».

Fylkeslaget Viken Venstre skal avholde årsmøte 16.mars i Sandvika. Utover i året kommer medlemmene og lokallagene i Viken til å bli involvert i prosessen med nominasjon foran stortingsvalget i 2025. Partiet kommer også til å gå i gang med å utarbeide nytt stortingsvalgprogram for perioden 2025 – 2027. Det er en viktig mulighet for både medlemmer og lokallag til å være med og bestemme hva Venstre skal gå til valg på i 2025.

Det var et utbredt ønske blant årsmøtedeltagerne om å aktivisere lokallagets medlemmer, både gjennom politisk arbeid og sosiale aktiviteter. Knut Bakkehaug sa at styret har laget en plan for felles møter mellom lokallagets folkevalgte og styret. Der er alle medlemmer velkomne til å delta, og være med og påvirke Venstres arbeid lokalt, sa han.

Møtedatoer er lagt til torsdager i forkant av møtene i hovedutvalgene. Grunnen til dette er at saker som senere behandles i formannskapet og kommunestyret kommer først opp i hovedutvalgene.

Valg av styre for 2024 og årsmøtedelegater til Viken Venstre

Årsmøtet valgte dette styret for 2024:

Leder: Knut Bakkehaug (gjenvalg)

Nestleder: Kathrine Nitter (gjenvalg)

Styremedlem: Dan Halle (opprykk)

Styremedlem: Yngve Nymoen (ny)

1.varamedlem: Finnero Bustadmo (gjenvalg)

2.varamedlem: Daniel Stogner Halvorsen (ny)

Som delegater til Viken Venstres årsmøte 16.mars ble følgende valgt: Knut Bakkehaug, Kathrine Nitter og Yngve Nymoen.

Som varadelegater: Anja Zabelberg, Daniel Stogner Halvorsen og Per Aage Pleym Christensen.

Takket Lars O. Haugen for innsatsen

Gjenvalgt leder Knut Bakkehaug avsluttet årsmøtet med å takke for fremmøtet og debatten. Han takket alle for innsatsen i valgkampen 2023. Avtroppende styremedlem Lars O. Haugen har flyttet ut av kommunen, og ble takket spesielt for innsatsen.