Israels overgrep mot Palestina må stanses nå!

Etter mer enn 100 dager med israelske angrep er den humanitære situasjonen på Gazastripen katastrofal.

Over 25 000 mennesker er drept i Gaza de siste fire månedene, blant dem over 10 000 barn. Mer enn 1,7 millioner mennesker er fordrevet fra sine hjem og presset sammen på et svært lite område sør på Gazastripen. Sivile mål som sykehus, skoler, flyktningleirer og boligblokker har systematisk blitt bombet, med store sivile tap og gruslegging av store deler av Gaza som konsekvens. Det finnes ingen steder som er trygge i Gaza. Med stengte grenseoverganger finnes det heller ingen steder befolkningen kan flykte.

På tross av internasjonalt press om å følge krigens regler og beskytte sivilbefolkningen, fortsetter israelske myndigheter sin militære aktivitet med en voldsom brutalitet. Den humanitære situasjonen er nå svært prekær, og befolkningen blir bevisst forhindret tilgang på vann, mat, medisiner og sanitære fasiliteter. Få sykehus er operative, og de som fremdeles er i funksjon er ikke i stand til å tilby helsehjelp til det store antallet pasienter som trenger hjelp.

Sikkerhetsrådet vedtok før jul at Israel må sikre at nødhjelp kommer uhindret frem til sivilbefolkningen, men det er i liten grad fulgt opp, og kun en brøkdel av den nødvendige nødhjelpen kommer inn til Gaza. Norge har sammen med store flertall i FNs generalforsamling stemt for en humanitær våpenhvile, men israelske myndigheter har verken vist evne eller vilje til å stanse den humanitære katastrofen de har skapt. Den Internasjonale Domstolen i Haag åpnet 26. januar etterforsking av Israel for folkemord, etter anklage fra Sør-Afrika.

Vestland Venstre mener brutaliteten i Israels krigføring i Gaza har beveget seg langt utenfor det som er proporsjonalt eller legitimt. Derfor trengs det en fullstendig stopp av krigen mellom alle parter. Tap av liv er den største tragedien i krig, all form for overgrep, tap av liv eller å drive mennesker på flukt må stoppes umiddelbart. Alle har rett til å leve trygt med like rettigheter, uten å mene at noen grupper har mer rett enn andre. Dette er en plikt vi voksne må gi til våre barn i fremtiden.

Israel ble utsatt for et horribelt angrep fra Hamas og andre militante grupper den 7. oktober, som med rette ble fordømt på det sterkeste, både av norske og internasjonale myndigheter. Terrorangrepet og gisseltakingen er klare brudd på folkeretten.

Men én grusomhet mot uskyldige sivile kan aldri forsvare en ny grusomhet mot nye uskyldige. Israel har svart på terror med ny terror i ufattelig mye større omfang. Israel har nå drept ufattelige 300 ganger flere palestinske barn enn det antall israelske barn som ble drept 7. oktober, ett av hundre barn som finnes på Gaza er drept. De ekstreme lidelser som påføres det palestinske folk må ta slutt. Vestland Venstre mener derfor at både Norge og det internasjonale samfunn må bruke all sin innflytelse til å kreve en varig våpenhvile, få gislene frigitt og få partene inn i et forhandlingsspor.

Vestland Venstre mener at:

• Norge skal innføre økonomiske sanksjoner mot Israel, primært sammen med andre land, om nødvendig alene. Sanksjonene må fortsette så lenge Israel viderefører en folkerettsstridig krigføring og fortsetter sin utvidelse av bosettinger. Sanksjonene må fortsette så lenge Israel ikke arbeider for en tostatsløsning eller annen varig løsning på konflikten, som også ivaretar palestinske rettigheter og interesser.
  • Regjeringen må endre adferdskriteriet for observasjon og utelukkelse av selskaper for å sikre at Statens pensjonsfond utland trekker sine investeringer ut av selskaper knyttet til ulovlig okkupasjon og andre folkerettsbrudd.
  • Det må bli totalforbud mot kjøp av våpen og militært utstyr fra Israel, også for kontrakter under 50 millioner kroner (dagens regelverk).
  • Norge skal innføre individuelle sanksjoner mot israelske enkeltpersoner og institusjoner som står bak grove menneskerettighetsbrudd. Det kan gjøres ved for eksempel visumnekt, innmelding til ICC eller frys av eiendeler.
  • Norge bør støtte Sør-Afrikas anklage mot Israel i Den internasjonale domstolen.
  • Norge må holde fast ved, og øke støtten til FNs hjelpeorganisasjon for Palestina UNRWA.
  • Regjeringen tar initiativ til at Israel blir listeført i årsrapporten til FNs generalsekretær om «Children And Armed Conflict».
  • Norge skal ta en ta en ledende rolle i det internasjonale arbeidet for å identifisere, etterforske og straffeforfølge krigsforbrytelser på Gazastripen, Vestbredden og i Israel, og stille med ressurser til Den internasjonale straffedomstolen og frivillige organisasjoner som bidrar til dokumentasjon av krigsforbrytelser.
  • Norge må være beredt til å bistå med tilstrekkelig bistand og ressurser når Gaza skal gjenoppbygges
  • Regjeringen skal åpne for at personer i Norge kan søke om familiegjenforening fra Norge på vegne av et familiemedlem som oppholder seg i Palestina
  • Norge må arbeide aktivt for at Israels ulovlige okkupasjon av palestinsk territorium opphører.
  • Israels ulovlige bosetninger og blokaden av Gaza må opphøre og Gaza må bli en del av et helhetlig palestinsk selvstyre.