Nordland bør bli et prøvefylke!

Norge har en del lover som oppleves utdatert og ikke i tråd med dagens levemønster og ønsker. Særlig søndager er det mange plasser lite aktivitet.
I Nordland er det en aktiv satsing på reiseliv og turistnæringen, og hvert år hører vi anekdoter om turister som kommer til stengte butikker uten mulighet til å handle mat og drikke.

En lokalbutikk er ofte mer enn en plass for å handle mat, de bistår med lokalkunnskap og blir ofte et “turistkontor” for distriktene, samt en møteplass for de lokale. Vi må legge til rette for at flere kan få barn i Nordland, og at de som får barn blir værende. Derfor må kommunene få mulighet til å være fleksibel med tanke på åpningstider og drift av barnehager og SFO slik at det tilpasset lokalt næringsliv.

Vi står i tillegg i et skjeft befolkningsmønster med flere godt voksne og færre yrkesaktive. Vi sier vi ønsker at flere i Nordland skal får barn, og vi ønsker å beholde de unge her i landsdelen. Vi vil satse på ny næring og nye innovative arbeidsplasser. Helsevesenet og en del industriarbeidsplasser, ja livet det tar ikke fri selv om kalenderen gjør det. Vi trenger fleksibilitet og tilgjengelighet her i Nordland, det er med på å skape bo og bli lyst!

Derfor mener Nordland Venstre at våre kommuner skal få muligheten til å være fleksibel og tilpasse lokale ønsker feks mht til:

• Søndagsåpne dagligvarebutikker
  • Løpende barnehageopptak som bidrar til økt fleksibilitet for familier