Temamøte hos Veterinærinstituttet

Mandag ble årets andre temamøte for Harstad Venstre gjennomført. Denne gangen gikk besøket til Veterinærinstituttet hvor seksjonsleder Geir Bornø presenterte instituttets arbeid innenfor fiskehelse. Vi fikk også presentert de viktigste utfordringene og sykdommene i fiskeoppdrett, historikk og framtidsutsikter for næringen. Lea K. Rønning fra fiskehelsetjenesten Stim holdt en presentasjon som gav oss innblikk i blant annet en veterinærs arbeid i felt, lokale fiskeoppdrettere og bærekraft.

Tidligere har vi lært om fiskeoppdrett fra et næringsperspektiv eller et miljøperspektiv. Dette besøket gav oss ny lærdom om oppdrettsfiskens helsetilstand og velferd. Ikke minst fikk vi lære litt om lokal vill laksefisk og tiltak som kan gjøres for å bedre denne sårbare bestanden.

Vi hadde en fin spørsmål- og diskusjonsrunde rundt hvordan man kan løse utfordringer i oppdrettsnæringen. Kort oppsummert kom man frem til følgende punkter: Fokusere på kvalitet og velferd fremfor hurtig vekst, taktisk plassering av anlegg i fjordsystemer, satsning på teknologiutvikling med lukkede systemer i sjø og eksponerte offshore lokaliteter, unngå landbaserte anlegg da dette vil føre til store naturødeleggelser langs kysten, og å sikre ressurser til Mattilsynet slik at de får mulighet å gjennomføre den viktige jobben de har.