Lovlighetsklage i “Barnehageforliket”-saken i Haram kommunestyre

Kathrine Pernille Beite, her intervjuet av NRK MRs Trond Venstre, har sammen med partikollega Bjørn Sandnes fra Høyre og Venstres Christian Holstad Lilleng levert inn lovlighetsklage i saken om det såkalte "Barnehageforliket"., Foto: Haram Venstre

Bjørn Sandnes, Kathrine Pernille Beite (begge Høyre) og Christian Holstad Lilleng (Venstre) reagerer sterkt på møteledelsen til ordfører Vebjørn Krogsæter under siste kommunestyremøte, og nå har de tre levert inn lovlighetsklage i saken om det såkalte “Barnehageforliket” til SP, SV, Krf, Frp og INP.

Til kommunedirektøren i Haram kommune

Lovlighetskontroll etter reglement for arbeidet i folkevalde organ i Haram kommune 2024

Vi undertegnede ønsker med dette å fremme en lovlighetsklage gjeldende for vedtak i sak 014/24 Haram kommunestyre, 21.mars 2024.

I reglementet for arbeidet i folkevalde organ i Haram kommune 2024 pkt 8, sakhandsaming i møtet, står det blant annet:

Sak som ikkje er oppført på saklista eller særskilt nemnt i innkallinga til møtet, kan ikkje takast opp til realitetsavgjersle dersom møteleiar eller 1/3 av dei møtande medlemmene motset seg dette jf. kommunelova §11-3.

Representanten Beite (Høyre) tok ordet gjentatte ganger og ba om en slik avstemming om saken jfr reglementet, da hun påpekte at saken ikke kunne realitetsbehandles fordi saken om barnehagene på Lepsøya og Longva ikke var på sakskartet og at konsekvensene av et slikt vedtak ikke var utgreid av Kommunedirektøren. Sistnevnte var sågar på talerstolen selv for å påpeke dette under møtet. Denne henvendelsen ble avvist av ordfører Vebjørn Krogsæter, selv om reglementet og kommuneloven er klar på hvordan et slikt krav fra talerstolen skal håndteres. Beite ba om protokolltilførsel på at ordføreren nektet å gjennomføre slik avstemming.

Vi ber derfor om at Kommunedirektøren umiddelbart vurderer denne klagen og tar nødvendige skritt for å korrigere eventuelle feil som er begått under vedtaket av saken. Dette kan inkludere en ny saksutgreiing og saksgjennomgang som følger gjeldende lov og forskrift.

Med vennlig hilsen,

Kathrine Pernille Beite, Høgre