Et enstemmig kommunestyret har stått på kanalparkens side i saken om ny kanalbru – og det har de gjort fordi det kan være den beste løsningen for kommunens innbyggere.
Som leder av hovedutvalget for natur og miljø var enstemmigheten om kanalbrua en god opplevelse. Hvorfor? Fordi vi har valgt en plassering av midlertidig bru som betyr at vi kan spare mye av kanalparken under byggingen og samtidig gir oss en gangbru syd i kanalen som også kan være beredskapsbru.
For Venstre har det hele tiden vært førsteprioritet å få laget en løsning som gjør det bedre for folk i lokalsamfunnet. Det samme må også gjelde i byggeperioden. Vi vet at det vil være en ekstra belastning mens det bygges ny kanalbru og da må vi sikre at det blir gjort med minst mulig ekstra problemer for folk og at resultatet etterpå gir noe mer enn kun en ny bru.
Hva har vi så vedtatt? Kommunestyret er enig med Venstre og har enstemmig bestemt at vi vil ha den midlertidige brua ved Bråtengata – og etterpå skal den eller dens fundamenter kunne brukes som gang-/sykkelbru og beredskapsbru. Dette er noe innbyggerne har minnet oss folkevalgte på mange ganger. De ønsker ikke at vi er avhengig av kun en bru som eneste vei til og fra Jeløy. Nå kan det bli to – i hver sin ende av kanalparken.
Den nye broen vil knytte den flotte kanalparken til den nye bydelen vi får på Værlesanden – i området der jernbanestasjonen og togsporene ligger i dag. Den vil også kunne gi mange myke trafikanter en tryggere og lettere vei fra Jeløy til den nye jernbanestasjonen. Enda bedre vil det bli om vi får flyttet fergeleiet, slik Venstre ønsker.
Tidlig i planleggingen av ny kanalbru påpekte utvalget jeg er leder for, hvor viktig det er å ta vare på kanalparken og naturen der og hva den betyr for lokalsamfunnet. Dette er noe vi har oppfattet at folk er veldig opptatt av. Ved å plassere den midlertidige brua ved Bråtengata vil vi sannsynligvis kunne spare flere av trærne i parken.
Venstre og styringspartiene vedtok tidlig også å si nei til å fylle igjen kanalen. Det er viktig for det maritime miljøet der – inkludert i Mossesundet. Nylig har jeg fått vite at miljøet i Mossesundet kan vise seg å være verre enn vi har trodd, men det vil jeg følge opp gjennom utvalget.
Det kan gi bedre flyt i Jeløytrafikken å legge den midlertidige brua ved Bråtengata. Da kan privatbiler og myke trafikanter fordele seg eksempelvis i Sjøgata og Bråtengata i byggeperioden, mens anleggstrafikken blir styrt mot Helgerødgata og anleggsområdet. En slik løsning vil være tryggere enn å presse alt inn i Helgerødgata.
Nå er det viktig å få ny bru på plass så tidlig som mulig. Vi kan starte med selve brua og dens nærområde. Da vil det gå raskere å få på plass det viktigste – som er ny bru og beredskapsbru. Venstre mener hele planen, totalt sett, ikke er god nok. Ved å dele opp prosjektet kan vi gjennomføre dette på en måte som blir bedre for innbyggerne og lokalsamfunnet.
Sindre Westerlund Mork, leder for hovedutvalg for natur, landbruk og miljø
Leserinnlegget sto på trykk i Moss Avis 23. juni 2025.