Innlandet fylke: Nekter ungdom utdanning de har krav på!

Kompetansesjefen i Innlandet fylke nekter å flytte bioøkonomi fra Dokka vgs. til Gjøvik vgs.
Kompetansesjefen i Innlandet fylke nekter å flytte bioøkonomi fra Dokka vgs. til Gjøvik vgs., Ki-generert ved Juel Sagbakken

Ved Dokka videregående skole (DVS) har forsøksfaget Bioøkonomi vært gjennomført. Med nedleggelsen av DVS står 11 elever uten mulighet for å få lov til å gå videre på trinn 2 i Bioøkonomi. 4 av elevene må fortsette med faget, for å få gyldig vitnemål etter endt videregående opplæring. Alle elevene ved vg2 studiespes. på DVS har søkt Gjøvik videregående skole (GVS). Fylket har bestemt seg for å ikke videreføre faget ved GVS neste skoleår, selv om Udir har sagt seg positive til å overføre faget til elevenes nye skole. Det er bare for fylket å gi beskjed til Udir hvilke(n) skole faget skal overføres til. I tillegg er både Udir og Kunnskapsministeren tydelige på at opplæringsloven §5-1 gjelder.

Handler dette om ren uvitenhet fra administrasjonen eller enda verre, er det slik at de faktisk ignorer elevenes rettigheter?

Opplæringsloven § 5-1 sjette ledd:

«Dei som har rett til vidaregåande opplæring, skal komme inn på eitt av tre utdanningsprogram på vidaregåande trinn 1 som dei har søkt på. Dei skal deretter komme inn på vidaregåande trinn 2 og vidaregåande trinn 3, dersom dei oppfyller vilkåra for inntak. Både trinn 2 og trinn 3 skal byggje på det førre trinnet.»

Er du tatt inn på programfag på Vg2, har du rett til å fullføre og fordype deg i programområdet på Vg3. Dette er ikke valgfritt for fylkeskommunen, det er en rettighet for eleven som er nedfelt i opplæringsloven. Her er det verdt å merke seg at loven bruker verbet ‘skal’ og ikke ‘kan’ eller ‘bør’. Både kunnskapsministeren og Udir er tydelige på at opplæringsloven gjelder, og at elevene har rett til å fullføre programfag de har startet på vg2.

  • Når den administrative ledelsen likevel foreslår løsninger som fratar elever denne rettigheten, reiser det alvorlige spørsmål:
  • Har fylkesledelsen forstått hva som faktisk står i opplæringsloven?
  • Hvis ja: Hvorfor foreslår de da løsninger som undergraver elevens lovfestede rettigheter?
  • Hvis nei: Har de egentlig kompetanse til å lede utdanningssektoren i Innlandet.

Det viktigste: anser Innlandet fylke seg hevet over Norges lover?

Land Venstre

Juel Sagbakken

29.06.2025