Venstre sa nei. Vi foreslo en ny runde for å finne løsning som bevarer både natur og kollektiv, men ble nedstemt.
– Trærne langs Madlaveien gir byen liv, karakter og renere luft. Vi i Venstre kjemper for å ta vare på dem, sier gruppeleder i Stavanger Venstre, Mette Vabø.
Eiganes og Våland bydelsutvalg hadde i forkant sendt bystyret et krystallklart vedtak: Ingen trær skal fjernes på strekningen. Kommunens egen fagavdeling for bymiljø og utbygging advarte mot fjerningen. Likevel ble dette oversett.
Venstre er for bussvei, men ikke slik. Ikke med unødvendige naturinngrep. Og ikke i feil rekkefølge.
– De 70 trærne som nå er i fare for å bli hogget er ikke bare fine å se på. De gir skygge, demper støy, tar opp CO2, skjermer boligområder og gir trygghet for skolebarn. De er en del av Stavangers identitet. En levende, sammenhengende grønnstruktur i en tett by. Det er fullt mulig å bygge bussvei og samtidig ta vare på trærne i den flotte alléen. Venstre mener vi må kunne ta hensyn til det eksisterende når vi bygger nytt, sier stortingskandidat og leder av Stavangers utvalg for klima og natur, Kjartan Alexander Lunde (V).
Venstre kjemper for et godt kollektivtilbud som fungerer, men ikke på bekostning av natur og nabolag. Derfor foreslo vi å starte utbyggingen med bussveistrekningen Madla–Kvernevik, der det faktisk mangler bussfelt og er viktigst å komme i gang. I mellomtiden kunne vi fått bearbeidet strekningen sentrum-Madla og fått ned antallet berørte trær og antallet inngrep.
Se protokollen fra behandlingen av saken i bystyret mandag 26. mai.