Kraftig medvind for Venstre

Kommunevalgmålingene de siste dagene viser et snitt på 6,4 prosent for Venstre. Det kan gi et historisk bra valgresultat for Venstre. — Gledelig å kjenne medvind, men det er en uke til valget. Jobben vår er å få fram politikken der vi utgjør en forskjell: Skole, miljø, småbedrifter og velferd, understreker Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstres leder kan glede seg over god stemning og økt interesse for Venstre. Her fra stand på Grønland Torg i Oslo.

Foto: Anne Solsvik

En rekke lokale målinger gir bud om at Venstre kan gjøre et historisk godt valg.

– Det er god stemning i by og bygd, og på mine besøk landet rundt ser jeg tydelig at det jobbes målrettet og godt. Jeg har stor tro på at knallhardt arbeid vil lønne seg, sier Venstre-lederen.

• Les om Venstres kandidater og viktigste saker.
• Usikker på hva du skal stemme? Prøv NRKs valgomat.

Venstre gjør det nå bra på en rekke lokale meningsmålinger. Her fra en tidligere TV2-måling.

Foto: TV2

Motiverende
Fredag kveld fikk Venstre den høyeste oppslutningen TNS/TV2 har målt for partiet på kommunevalgbarometeret: 6,9 prosent. Ved kommunevalget for fire år siden fikk Venstre 5,9 prosent. Det beste kommunevalget siden 1971.

– Det er motiverende for innspurten og det gir motivasjon for tusener av lokale tillitsvalgte som står på for bedre løsninger for miljøet, skolen og småbedriftene, sier Skei Grande.

• Les: Venstres ordførere prioriterer skole.

Drahjelp fra nye medlemmer
– Ekstra gøy er det med drahjelp fra helt nye medlemmer, som bidrar for Venstre og en grønn og liberal politikk. Godt over tusen nye medlemmer, innebærer at fjorårets medlemstall allerede er passert. Dermed har Venstre medlemsvekst i 9 år på rad, opplyser Trine Skei Grande, fra stand på Grünerløkka i Oslo.

Venstre-folk er nå i sving rundt omkring i hele landet. Her fra Hareid i Møre og Romsdal.

Foto: Hareid Venstre

• Les 2010: Medlemsvekst åtte år på rad.

Gode lokale målinger
Også en rekke kommuner opplever økt interesser fra velgerne. Ulike meningsmålinger lørdag 3. september viser bl.a. følgende:

• Voss, Hordaland (Norfakta): 10,6 prosent
• Lillehammer, Oppland (Markedsinfo): 9,1 prosent
• Hurdal, Akershus: (Norfakta): 27,6 prosent
• Risør, Aust-Agder (Norfakta): 10,4 prosent
• Stokke, Vestfold (Sentio): 6,6 prosent

Tidligere denne uken deltok Skei Grande på sin første partilederutspørring. Du finner videolenke til utspørringen i lenkene under.

Foto: TV2

Utfordrende partileder-utspørring
Venstreleder Skei Grandes debuterte tidligere denne uken i utspørring.

– Som fersk partileder er den mange ting jeg gjør for første gang. Partilederutspørringen er en slik debut. Litt skremmende, men utrolig utfordrende gøy, sier hun.

Under partilederutspørringen på TV2 snakket Venstre-lederen om bl.a. om skole, asylpolitikk og miljø. Førstkommende mandag kl. 07 30 er det tid for utspørring på NRK radio P2.

• Se: TV2 partilederutspørring av Trine Skei Grande.
• Les: TVs kommentator Stein Kåre Kristiansen: Trinefaktoren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**