– Vil ha investeringsselskap for jernbane

– Min utfordring til samferdselsminister Solvik-Olsen er at når han skal lage regjeringens veiselskap, bør han parallelt lage et jernbaneselskap som sikrer bedre utbygging av jernbanen, sa Trine Skei Grande i sin tale til Landskonferansen. Solvik-Olsen er positiv ifølge NRK.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

- Min utfordring til samferdselsminister Solvik Olsen er at når han skal lage regjeringens veiselskap, bør han parallelt lage et jernbaneselskap som sikrer bedre utbygging av jernbanen, sa Trine Skei Grande.

– Min utfordring til samferdselsminister Solvik Olsen er at når han skal lage regjeringens veiselskap, bør han parallelt lage et jernbaneselskap som sikrer bedre utbygging av jernbanen, sa Trine Skei Grande.
Foto: Kåre Pettersen

I regjeringserklæringen mellom Høyre og Fremskrittspartiet lover partiene å opprette et veiselskap støttet av en statlig lånegaranti. Målsettingen er at dette skal stå for utbyggingen av mange av veiene i årene som kommer. – Det skal organiseres som et eget selskap med innskutt kapital samt en statlig låneordning for utbygging av infrastruktur med statsgaranti, sa Erna Solberg når hun presenterte forslaget overfor media 7. oktober. Hun varslet også etableringen av et infrastrukturfond hvor avkastningen øremerkes utbygging av infrastruktur.

Positiv samferdselsminister
Utfordringen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kom helt på tampen av Venstre-lederens tale under partiets landskonferanse i Oslo i helgen.

– Dette er ikke omkamp på noe fra regjeringssonderingene. Norge trenger en kraftfull satsing på jernbanen, og et statlig investeringsselskap er et av flere tiltak for å få dette til, sier Skei Grande.

Samferdselsministeren sier til NRK at han ikke stiller seg negativ til Grandes forslag.

— Jeg er glad for den anerkjennelsen Venstre gir oss for etableringen av veiselskapet og måten vi vil finansiere veier på. Jeg er åpen for å utvide til måten vi finansierer jernbaneutbygging på, sier statsråden. Overfor NRK legger han til at han håper Venstre vil ta initiativ i Stortinget til et slikt selskap, og at det kan komme signaler allerede under budsjettarbeidet om man ønsker jernbaneselskapet.

Les: 26.10.2012: Tenk nytt om jernbane

Abid Q. Raja og Venstre vil ha et eget investeringsselskap for jernbanen.

Foto: Venstre

Raskere bygging
2. nestleder i Stortingets transportkomite, Abid Q. Raja, påpeker at et investeringsselskap for jernbanen vil sikre større langsiktighet og reskere utbyggingen av jernbane.

– Spørsmålet om å bygge jernbane for private penger, for eksempel introdusere en obligasjonsmodell, er spørsmål Venstre vil vurdere nærmere under oppfølgingen av saken i Stortinget, sier Raja.

Les: 21.11.2012: Vil ha et eget Intercity A/S

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**