Idun K. Bortne

Kvinnen med sunnmørsdialekt tok sin jussutdannelse i Bergen, og jobber nå som anskaffelse og kontraktsspesialist. Hun har hatt sentrale posisjoner i Unge Venstre og Venstre, både nasjonalt og lokalt i Hordaland. Januar 2011 gikk hun av som politisk nestleder i Bergen Venstre etter 5 år. I to perioder har hun også sittet som vara i Carte Blanche-styret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Jeg ønsker å jobbe for at flere unge skal fullføre videregående skole her i Hordaland. En god utdanning, kunnskap og forståelse er viktig ballast å ta med seg videre i livet, og for å oppnå dette må det satses på skole. Grunnskolens betydning for et menneskers muligheter til utdannelse og lykke i livet kan ikke undervurderes. Det er i grunnskolen grunnlaget legges. Læreren er skolens største ressurs, og må få lov til å være pedagog, ikke byråkrat. Kompetente og motiverte lærere er avgjørende for å lykkes med en god opplæring. Dette gjelder og opplæring i de mange lærebedriftene. Det må stilles store krav til lærernes faglige, didaktiske og pedagogiske kompetanse. For lærere som de fagpersoner de skal være vil dette stille store krav også til oppdatering og faglig fornyelse. Lærerne må få mulighet til systematisk å oppdatere, fornye og utvide sin fag- og yrkeskompetanse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**