Nordland Venstres Miljøpris 2007

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Nordland Venstres miljøpris 2008

Foto: Franziska Wika

Rita Johansen tok på veiene av Vega Verdensarv imot Nordland Venstres miljøpris 2007. Prisutdelingen skjedde på NordlandsVenstres årsmøte 2. februar i Bodø.
Stiftelsen Vegaøyan Verdensarv koordinerer arbeidet med verdensarvområdet.
Stiftelsen er etablert av Vega kommune og har styremedlemmer fra Stortinget, Miljøverndepartementet ved Direktoratet for Naturforvaltning, Fylkesmannen i Nordland, Nordland fylkeskommune og Helgeland Museum. Vega kommune har leder og nestleder i stiftelsen.
Arbeidet i stiftelsen er basert på UNESCOs innskrivingstekst og forvaltningsplanen for området.
Vegaøyene ble som det første norske kulturlandskapsområdet skrevet inn på den prestisjetunge Verdensarvlisten 1. juli 2004. Det skjedde under UNESCOs 28. komitemøte i Suzhou, Kina.

Nordland Venstres miljøpris 2008

Foto: Franziska Wika

Det påpekes at det hersker stor optimisme i lokalsamfunnet etter å ha fått verdensarvstatus.
Arbeidet med verdensarv er styrket etter at Miljøverndepartementet bevilget 7,6 millioner kroner på statsbudsjettet for 2008 til til de to nyeste norske verdensarvområdene, Vegaøyan og Vestnorsk Fjordlandskap. Bevilgningen kom etter at de to områdene hadde utarbeidet en egen tilstands- og tiltaksrapport for som skulle vise arbeidet og kostnadene med å ta vare på kulturlandskap og kulturminner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**