Vegsektoren i Nordland må gies økte rammer

Årsmøte i Nordland Venstre vedtok enstemmig en uttalelse til Nasjonal transport plan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Nordland er en viktig del av den samla nordområdesatsingen. Det er fra sentralt holdt påpekt muligheter for vekst og utvikling innenfor nye næringer og innenfor reiselivsbransjen. Vi vet at miljø- og klima vil utgjøre en større utfordring i fremtiden. En konsekvens av dette er større rasfare. Utbedring av veger og eliminering av flaskehalser gir miljøgevinst. Nordland Venstre mener at landsdelen må gis reelle muligheter for utvikling gjennom økt satsing på:

1. Rassikring. Flere områder i fylket står på vent for å få utbedret rasutsatte områder. Framtidas klimautfordringer tilsier at dette vil bli et økt problem. Trafikksikkerhet og mangel på framkommelighet må tas på alvor og områdene må utbedres straks.

2. Det meste av trafikken i Nordland foregår langs veg- og vil også gjøre det i fremtiden.
Store deler av Nordland har heller ingen alternative befraktningsmuligheter. Flaskehalsene langs E6 — både i nordre og søndre del av fylket må prioriteres.

3. Meløy har i dag en blomstrende industri. Ved å tilrettelegge med bedre vegløsninger, vil arbeidstakere både fra Rødøy og Lurøy kunne pendle til Glomfjord. Dette er et området som er svært vegavhengig. En sterk satsing på rv. 17 med fast vegforbindelse mot Rødøy vil være avgjørende for utvikling i området. En satsing på rv. 17 vil bety at man tar næringen og folket i området på alvor.

<--- til oversikten over alle uttalelsene fra årsmøtet i Nordland Venstre -KLIKK HER.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**