Avvis Stjernø-utvalgets rapport — nei til nedlegging av Høgskolen i Nesna!

Årsmøte i Nordland Venstre vedtok enstemmig en uttalelse til Stjernø-utvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Nordland Venstre mener at nedleggelse av Høyskolen i Nesna vil forsterke sentraliseringen og krever at Stortinget avviser Stjernø-utvalgets rapport om organisering av 38 universiteter og høgskoler. Forslagene som ligger i den kan bidra til nedbygging av gode kompetansemiljøer i distriktet.

Den største utfordringen i Nordland i forbindelse med vekst i næringslivet er tilgang til kompetent arbeidskraft. I Nord-Norge har befolkningen en lavere andel høyere utdanning enn resten av landet. Kun 2,8 % av innbyggere i Nordland Fylke har mer enn 4 års hoyere utdanning. Kvinneandelen ligger på 1,7 %.
Folketallet i Nordland fylke går ned. Å fjerne høyskoleutdanningen på Nesna som selvstendig enhet vil forsterke denne utviklingen. Det vil motvirke helgelandregionens kamp for å bygge opp et utdanningstilbud som skaper rekruttering til, og utvikling av viktige samfunnsinstitusjoner i Nordland. I tillegg svekkes kommunenes tilgang til kvalifisert arbeidskraft blant annet innenfor helse- og omsorgstjeneste og skole.

Nordland Venstre vil utvikle høgskoleutdanningen framfor å sentralisere den, eller bygge den ned.

<--- til oversikten over alle uttalelsene fra årsmøtet i Nordland Venstre -KLIKK HER.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**