Nordland Venstres stortingsvalgliste

Nominasjonskomiteens forslag stortingsvalget 2009. Berit Woie Berg er foreslått som topp-kandidat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Berit Woie Berg

Nominasjonskomiteens forslag stortingsvalget 2009 er klar.

Nominasjonskomiteen i Nordland Venstre har nå avgitt sin innstilling til nominasjonsmøtet som avholdes i Bodø andre helga i februar. På topp foreslås Nordland Venstres fylkesleder, og tidligere ordfører i Steigen kommune, Berit Woie Berg, etterfulgt av den aktive lokalpolitikeren Arne Ivar Mikalsen fra Hadsel og Vesterålen.

Arne Ivar Mikalsen

Mange dyktige
Ellers preges lista av mange dyktige og erfarne politikere med erfaring fra kommune-, fylkes- og landspolitikken, samt et sterkt innslag av kvinner med 10 av 16 nominerte. Unge Venstres representant på lista er den uredde ungdomspolitikeren Maria Thørnquist Liljedal fra Rana. Ellers er det funnet plass til gode kandidater fra Bodø og Salten som Terje Cruickshank og Arne B. Vaag, fra Narvik og Ofoten som Tor Arne Solvoll, og fra Helgeland som Arne Langset fra Nesna , Hanne Nora Nilssen fra Alstahaug og Olaug Mikalsen fra Bindal og sør-fylket. Arnfinn Ellingsen fra Røst og Lofoten har hedersplassen på lista.

Erfaren topp-kandidat
Førstekandidaten, Berit Woie Berg, er en erfaren og dyktig kandidat. Hun har lang fartstid både i kommunepolitikken og i partiet Venstre. Med erfaring både fra kommunestyre, og som ordfører, og med flere perioder i Venstres landsstyre, skulle Woie Berg være godt skikket til å fremme fylkets og landsdelens saker. Woie Berg er en allsidig politiker med god forankring i Venstres kjernesaker som miljø, utdanning og forskning, sosial omsorg samt bedring av vilkårene for små og mellomstore bedrifter. Woie Berg står fast på Nordland Venstres og Venstres standpunkt om ingen leteboring utenfor Lofoten og Vesterålen. Woie Berg er i dag tilsatt som leder for NAV-Steigen.

Arne Ivar Mikalsen er utdannet som samfunnsviter og jobber til daglig med integrering og bosetting av flyktninger i Hadsel kommune. Han er også opptatt av Venstres kjernesaker, og er som aktiv i lokalpolitikken også opptatt av kommunenes kår og en forsvarlig miljøpolitikk lokalt og globalt. Arne Ivar Mikalsen er også opptatt av utdanning og forskning.
Med den stabilt gode oppslutningen Venstre nå har er det gode muligheter for at Nordlandingene vil sende Berit Woie Berg på tinget fra høsten 2009, direkte eller gjennom et utjamningsmandat. Det ser også ut til at Venstre blir det beste alternativet for de nordlendingene som vil ha en kvinnelig toppkandidat fra fylket på tinget i neste stortingsperiode.

Hele listen
Nominasjonskomiteens forslag til stortingsvalgliste for Nordland Venstre ved stortingsvalget 2009:
Nr.1 Berit Woie Berg, Steigen
Nr.2 Arne Ivar Mikalsen, Hadsel