Nordlandsdelegasjonen klar til Venstres landsmøte

Førstkommende helg avholdes Venstres landsmøte. Delegasjonen fra Nordland reiser til Oslo med forventninger om et vedtak der fiskeriressursene tilhører felleskapet og strukturkvoter som ikke varer lengre enn 25 år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Fra highnorthnews.com:
– Målet vårt er selvsagt gjennomslag for ei prinsipiell holdning til at fiskeriressursene tilhører fellesskapet, ikke private aktører i næringa. Temaet skal opp i Stortinget og med vår vippeposisjon vil det få avgjørende betydning hva Venstre konkluderer med i saken, uttaler Anja Johansen, leder for Nordland Venstre, i en pressemelding.

– Fiskeressursene våre kan, med forsvarlig forvaltning, levere oss mat og økonomisk utbytte i all forutsigbar framtid — uten at vi behøver å gjøre annet enn å fiske dem opp. Dette gir høsting av fiskeressurser en ekstra god avkastning. Denne avkastningen er ikke skapt av privatpersoner, og bør derfor heller ikke kunne gis bort til private, men som prinsipp tilhøre fellesskapet slik også havressursloven slår fast, mener Johansen og nestleder Gøran Rasmussen Åland.

Nordland Venstre har 9 delegater på landsmøtet, i tillegg er Arne Ivar Mikalsen delegat i form av sitt sentralstyreverv.

Gøran Rasmussen Åland, Vestvågøy
Hanne Nora Nilssen, Alstahaug (Nordland Venstrekvinnelag)
Hilde Nystad, Fauske
Kjetil Dalland, Narvik