Skole og oppvekst/kulturskole

Skolen er med på å skape våre holdninger til hjemstedet. En god og positiv skolegang vil gi oss en positiv identitet til bygda og nærmiljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Verran Venstre vil:

Verran venstre vil jobbe for et best mulig oppvekstmiljø for barn og unge i Verran. Dette er en viktig faktor for de unges tilhørighet til kommunen vår. Vi vil fortsatt jobbe for rimelige barnehageplasser og god barnehagedekning.

Elevaktiv skolegård II

Foto: Dag Vige

Verran skal ha en god skole. Dette vil vi oppnå med et godt og trygt arbeidsmiljø både for elever og skolens ansatte. Voksentettheten må være tilstrekkelig slik at de som trenger det får den hjelpen man trenger. Lærerne må ha gode arbeidsforhold og tilstrekkelig med tekniske hjelpemidler.

Vi vil at elevene skal føle tilhørighet og ha et eierforhold til sin arbeidsplass. For å oppnå dette må skolen være utstyrt med tilstrekkelig med læremidler og man må også motarbeide at bygningsmassen forfaller. Elevene våre fortjener et best mulig arbeidsmiljø.

Tverrfaglig tilnærming til barn og unge med psykiske problemer skal sikre tidlig hjelp til de som trenger det ved at lærerne er observante og henviser tidlig videre til andre instanser.

Skolen skal fortsatt være en "MOT-skole" og aktivt motarbeide mobbing. Elevene må få et variert undervisningstilbud hvor man bl.a. får et leirskoletilbud i løpet av skoletiden og jobbing med entreprenørskap som arbeidsmetode må vektlegges spesielt på ungdomstrinnet. (her inngår for eksempel elevbedriftsarbeid).

Verran har en god kulturskole. Dette vil vi fortsatt jobbe for. Vi vil jobbe for en lavest mulig egenandel for dette slik at alle føler at de skal kunne ha muligheten for å utvikle seg på denne måten.

Vi ønsker å utrede et kompetanseår for lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**