Skillet mellom «oss» og «dem» opprettholdes

IKKE BUSSING. Det er blitt drevet et målrettet arbeid i Osloskolen over mange år. Dette har også gitt resultater. Venstre ønsker å bygge videre på gode tiltak som virker og vil ha større lærertetthet i skoler med mange minoritetselever, skriver Jon Julius Sandal i Aftenposten Aften Bydelen 27.10.2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Skolebarn

De siste dagene har vi kunnet lese i flere medier at det er små forskjeller i levekårene mellom etniske nordmenn og innvandrerbefolkningen i Bydel Grorud. Det er faktisk slik at yrkesdeltakelsen blant ikke-vestlige menn er høyere enn for gjennomsnittet i bydelen. Innvandrerbefolkningen er godt integrert. Bydel Grorud har også den laveste bruken av barneverntiltak i forhold til andre bydeler i Oslo.

Det vises også til at i Bydel Grorud finnes det ingen entydig sammenheng mellom andelen minoritetsspråklige elever på skolene og resultatene på den nasjonale prøven i lesing. Dette bekreftes også i en ny rapport av sosiologiprofessor Gunn Elisabeth Birkelund ved UiO som sier at det er sosial bakgrunn og foreldrenes utdanningsnivå og ikke andelen minoriteter som er avgjørende for elevenes skoleprestasjoner.

Det er blitt drevet et målrettet arbeid i Osloskolen over mange år. Dette har også gitt resultater. Venstre ønsker å bygge videre på gode tiltak som virker og vil ha større lærertetthet i skoler med mange minoritetselever. Men selv med fakta på bordet opprettholder sosialistene i Ap og SV sin mantra om flytting av skolegrenser og bussing av barn fra sine nærmiljøer. APs og SVs utgangspunkt er at barnas etnisitet er et problem. Skillet mellom «oss» og «dem» opprettholdes, fremfor å ta tak i de pedagogiske utfordringene.

Jon Julius Sandal
leder i Grorud Venstre