God bemanning viktigst for kvaliteten i barnehagen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jon Julius Sandal

Grorud Venstre mener at god og stabil bemanning er viktigst for kvaliteten i barnehagen. Vi støtter Øie-utvalgets forslag til bemanningsnorm og økt pedagogtetthet. Dette støttes også av fagmiljøene, barneombudet og flere private aktører, som KANVAS, men beklageligvis ikke av Oslo kommune.

I dag er det stort fraværet av voksne i mange av kommunens barnehager og tidstyvene er mange. Mange barnehager har utfordringer med stort sykefravær og i flere barnehager settes det ikke inn vikar når en voksen er borte fra avdelingen, på kurs, ferie osv. – og ved sykdom ofte ikke før etter 16 sykedager.

På grunn av avvikling av pauser, ulike vakter, møter, planlegging og praktiske gjøremål er det i beste fall noen få timer i dagen at avdelingene er fullbemannet. Ved lavere bemanningsnorm vil ikke dagen gå rundt uten å drive rovdrift på de ansatte.

Grorud Venstre ønsker flere voksne som kan yte omsorg og gi et godt pedagogisk tilbud, – ikke færre. Færre voksne betyr mindre sikkerhet, mindre omsorg, færre aktiviteter, færre turer og større stress og belastning på de ansatte.

For å sikre et likeverdig tilbud og kvalitet i barnehagetilbudet er det viktig med en bemanningsnorm og at denne overholdes. Med enda færre voksne forverres arbeidsmiljøet og barnas sikkerhet og læringsmiljø forringes.

Øie-utvalget viser til forskning som sier at voksentetthet og god pedagogisk bemanning har betydelig innvirkning på kvaliteten i barnehagen. Dette bør også være målet for Oslo kommune.

Jon Julius Sandal

Venstres gruppeleder i Grorud bydelsutvalg