Personvernerklæring

Digitalt personvern

Denne personvernerklæringen informerer om hvordan Venstre samler inn og bruker personopplysninger.Ved bruk av nettstedet (venstre.no) samtykker du til denne erklæringen.

Ansvar

Venstre er ansvarlig for innhenting og bruk av personopplysninger som gjøres i forbindelse med drift og vedlikehold av venstre.no.

Nettmaker AS er Venstres databehandler, og er vår hovedpartner for utvikling, drift og vedlikehold av venstre.no. Nettmaker AS benytter underleverandøren DigitalOcean til å utføre drift av nettstedets server.

Webanalyse

Venstre.no respekterer «Do not track»-innstillinger i nettlesere.

Google Analytics og Hotjar lagrer generell besøksinformasjon som nettlesertype, besøkstidspunkt, språkvalg og feks. hvilken nettside brukeren kom fra.

Disse opplysningene er underlagt Google og Hotjar sine retningslinjer for personvern.

Remarketing

Venstre.no samler også inn informasjon til bruk i remarketing og «lignende målgrupper»-funksjonen i Google AdWords og Facebook.

Dette muliggjør at Google og Facebook i visse tilfeller kan vise annonser fra Venstre til deg basert på dine tidligere besøk til Venstre.no. Disse annonsene vil være generelle og basert på brede målgrupper, og vil kun vises i søkeannonser eller ved besøk til andre (tredjeparts) nettsider i Google Displaynettverk (Google Display Network).

Du kan velge bort bruk av informasjonskaplser på Googles egne annonseinnstillinger . Du kan også endre innstillingene for annonsevisning i Facebook.

Venstre.no lagrer søkeord som brukes. Dette for å gi Venstre en bedre indikasjon på hvilket innhold som er mest relevant og dermed spisse innholdet nærmere. Søkeordene knyttes ikke opp mot den enkelte bruker.

Nyhetsbrev

Du kan abonnere på nyhetsbrev slik at du mottar nyheter og informasjon på e-post fra Venstre. Disse opplysningene lagres i en egen database.

E-postadressen vil brukes til å sende deg nyhetsbrev via nyhetsbrevtjenesten MailChimp, og kan også ved samtykke bli brukt av Venstre på Facebook og andre plattformer for å vise deg tilpassede digitale annonser. E-posten vil aldri gis ut eller brukes til noe annet enn disse formålene. Velger du å si opp abonnementet fjernes din e-postadresse.

Donasjoner

I henhold til norsk lov skal alle partier registrere pengegaver de mottar.

Venstre offentliggjør navnet på alle givere som i løpet av et kalenderår har gitt summer tilsvarende 10 000 kr eller mer, for å sikre åpenhet.

Medlemsregister

I vårt medlemsregister registrerer vi ved innmelding navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og fødselsdato. All trafikk fra innmeldingsskjemaet overføres kryptert (fra et nettsted med SSL-sertifikat).

I medlemsregisteret registrerer vi ikke personnummer. Utover dette registreres eventuelle verv det enkelte medlem måtte ha eller få i folkevalgte organer, evt. Venstre-kurs den enkelte deltar på og betalingshistorikk for medlemskontingent.

Tilgang til hele medlemsregisteret har enkelte ansatte i det sentrale sekretariatet. De sentrale ansattes tilgang brukes i hovedsak for å bistå lokale tillitsvalgte og holde oversikt over kontingentinnbetaling, sende informasjon, samt til å hente ut statistiske data.

Tilgangen til registeret er hierarkisk oppbygd. Dvs at feks fylkesledere og fylkessekretærer kun har tilgang til registrerte medlemmer i sitt eget fylkeslag, mens lokallagsledere kun har tilgang til registrerte medlemmer i sitt eget lokallag. Alle medlemmer har tilgang til sin egen informasjon.

Venstres medlemslister er konfidensielle og skal aldri utleveres til andre enn de som har fått tilgang gjennom sitt verv eller engasjement i organisasjonen.

Utmeldte medlemmer anonymiseres etter to år. Vi sletter informasjonen om personer som er aktivt utmeldt og ber om at dette skjer.

AlreadyON AS er ansvarlig for drift av medlemsregisteret.

Google har også laget et tillegg til nettleseren som gjør at Google Analytics slutter å fungere i Microsoft Internet Explorer 8-11, Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari og Opera.

Du kan spesifikt velge bort bruk av informasjonskaplser på Googles egne annonseinnstillinger . På samme måte kan du også endre innstillingene for annonsevisning i Facebook.

Andre tjenester

Venstre kan i perioder også bruke andre tjenester og leverandører enn de nevnt her. Disse vil være underlagt de samme strenge kravene og rutinene som er beskrevet her.

Les mer om Venstres personvernpolitikk.

Dersom du mener du ønsker å gi tilbakemelding på Venstres personvernpolicy, kan du ta kontakt med oss på denne adressen: support@venstre.no.