Kommentar: Miljødugnad for Bybane

Da den Ap-dominerte regjeringen la fram klimameldingen sin var det grunn til å være alvorlig bekymret for Norges miljøtroverdighet. Meldingen var så tom for innhold og mål at kun Fremskrittspartiet sa seg fornøyd. Til tross for at regjeringspartiene hadde flertall i stortingssalen valgte de å lytte til råd fra miljøopposisjonen. Det står det respekt av. Nå har vi fått på plass et forlik med både mål og tiltak. Nå gjenstår blant annet den lokale konkretiseringen, skriver Per A. Thorbjørnsen i denne kommentaren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Miljødugnad for Bybane
Av Per A. Thorbjørnsen, Gruppeleder, Venstres bystyregruppe i Stavanger

Det er all grunn til å hylle Klimaforliket på Stortinget. Det er blitt et betydelig bedre resultat enn det forslaget regjeringen la fram i sommer.

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Da den Ap-dominerte regjeringen la fram klimameldingen sin var det grunn til å være alvorlig bekymret for Norges miljøtroverdighet. Meldingen var så tom for innhold og mål at kun Fremskrittspartiet sa seg fornøyd. Til tross for at regjeringspartiene hadde flertall i stortingssalen valgte de å lytte til råd fra miljøopposisjonen. Det står det respekt av. Nå har vi fått på plass et forlik med både mål og tiltak. Nå gjenstår blant annet den lokale konkretiseringen.

I Stavangerregionen må vi utnytte klimaforliket for alt det er verdt. I Oslo har de trikk og T-bane, i Trondheim har de trikk, i Bergen har de trolleybuss og har startet byggingen av bybane. De andre storbyene har transportmidler som minimerer mobile klimautslipp. Turen er kommet til Stavangerregionen. Hvis lokale myndighetene prioriterer de kollektive løsningene i 2008 må regjeringen følge dette opp i 2009. Bybanebyggingen kan starte! Venstre vil presse på for at dette skal skje.

Skal vi lokalt lykkes i klimapolitikken må vi lykkes med å få arbeidsreisene over fra privatbil til kollektivtransport. Transportsektoren representerer i storbyområdene de største Co2-utslippene, og vil vi ha en rask reduksjon er det her vi må sette inn tiltakene. Forus er vårt beste eksempel. Kun noen få prosent av arbeidsreisene til og fra Forusområdet blir utført med kollektive transportmidler. I nær framtid snakker vi om 30.000 arbeidsplasser i dette området. Nå bygges Gausel stasjon. Stasjonen skal tas i bruk i januar 2010. Men fra Gausel stasjon kan du kun reise nordover til Stavanger eller sørover mot Jæren. Med mindre det bygges bybane mellom Gausel og Flyplassen/Risavika. Dette vil representere en revolusjon for den kollektive transporten på Forus.

Det er et tverrpolitisk engasjement lokalt for å sikre regionen en bybane. Venstre har vært blant dem som lenge har ført an. Vi har sett behovet for en moderne transportløsning. Vi erkjenner regionens arealsituasjon og behovet for å begrense nedbyggingen av dyrkbar jord. Og ikke minst; vi har lenge forstått alvoret i en menneskeskapt klimaendring. Allerede i 1989 la Venstre fram forslag til klimapolitisk handlingsplan. Først nå, sist fredag, er det inngått et forlik om klimapolitikken i Stortinget. På viktige områder har Venstre bidratt til å trekke flertallet i riktig retning. Transportpolitikken er ett av områdene.

Buss1

Foto: Tore Nilsen

På kort sikt handler det om belønningsordningen for kollektivtransporten på Nord-Jæren. Ifølge klimaforliket skal ordningen økes til 320 millioner, i 2009. 320 millioner! Det er nøyaktig den summen Venstre la i sitt alternative budsjett, men som ble avvist i desember. Nå er summen økt likevel. Dette vil gi vår storbyregion en mulighet til å utløse sårt tiltrengte ekstramidler, forutsatt at det inngås bindende avtaler om lokale og regionale tiltak for redusert biltrafikk. Det står også i klimaforliket: Byområder som ønsker å utprøve veiprising, differensierte bompengesatser eller andre trafikkregulerende tiltak skal prioriteres. Veiprising er et lokalt virkemiddel. Det vil derfor ikke innføres veiprising uten lokal tilslutning.

Belønningsordningen skal premiere dokumenterte resultater, det vil si en påvist vekst i andelen kollektivtransport på bekostning av personbiltrafikken. I en fase hvor ordningen utvides og styrkes vil det også være nødvendig å basere tildeling på basis av planlagte og politisk vedtatte transporttiltak.

På litt lengre sikt er forlikets omtale av Nasjonal Tranportplan (NTP) svært viktig: «Partene er enige om at klimamålet for transportsektoren er et viktig grunnlag for arbeidet med nasjonal transportplan. Partene framhever kollektivbruk og sykkel- og gangtrafikk, samt tiltak som reduserer utslipp fra veitrafikk.» I diskusjonen om NTP blir det dermed vesentlig å prioritere kollektivtiltakene som bybanen.

Når sentrale myndigheter uttrykker vilje til store ekstrabidrag mot at vi lokalt også viser vilje til å støtte opp om kollektivtiltakene herunder bygging av Bybane skal vi gjøre det. Men først må vi velge hvilken lokal løsning som både skaper legitimitet, som er rettferdig og som gir tilstrekkelige inntekter.

Venstre har både i Stavanger og Rogaland tatt til ordet for en lokal bensinavgift. Det var vårt primære ønske da bompengeringen skulle innføres. En egen drivstoffavgift på Nord-Jæren ville vært mer rettferdig. Alle, uavhengig av bosted og reisemål, måtte bidratt og ordningen ville medført minimalt med byråkrati

I Rogaland valgte man bomstasjonene. Dersom disse skal bli stående må det vurderes en ytterligere geografisk tilpassing i regionen, slik at flere av reisene blir omfattet og ordningen slik sett rammer mer rettferdig. Da takstene ble vurdert sist, foreslo Venstre i Stavanger en høyere sats på de tidspunktene av døgnet da arbeidsreisene gjør veinettet uframkommelig, arbeidsreisene vi ønsker at skal overføres til kollektive transportmidler. Den ekstrasummen som da innkreves må øremerkes til kollektivtiltak, et slikt tiltak vil være klart å tydelig. Miljøvennlig atferd skal lønne seg. Miljøfiendtlig atferd skal koste.

Vi bør ta diskusjonen om lokal bensinavgift på nytt. Det kan være fornuftig å få alle alternativene på plass, før endelig avgjørelse fattes. Eneste byregion som har hatt en slik løsning er Tromsø. Nå er det på tide å vurdere dette alternativet også i vår region. En slik drivstoffavgift kan eventuelt kombineres med en rushavgift. Dermed bidrar alle, og de som velger å fortsatt bruke bilen til jobb betaler noe mer.

Det er kanskje å trekke det langt, men leser en målene i klimaforliket kan det gi oss grunn til å tro at Bybanen kan bygges betydelig raskere enn først antatt. Lokale vedtak om lokal investering må på plass. Deretter må staten bevilge sin andel.

Venstres klimakampanje. Logo.

Foto: Venstre

Framtiden kan bli fantastisk hvis vi tørr å ta de nødvendige endringene nå. Vi snakker om et karbonnøytralt samfunn bygget langt på vei på lavslippsutvalgets anbefalinger. Vi skal påta oss en større andel av utslippene nasjonalt. Norge har gjennom klimaforliket vist politisk vilje. Nå skal regjeringen følge opp avtalens innhold. Nå skal vi ta lokalt ansvar. Venstre er klare til miljødugnaden. Det har vi vært lenge.

Denne kommentaren er publisert i Rogalands Avis, 21. januar 2008, her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**