Kommentar: Ryfast – Ikke glem kollektivtrafikken

Både Ryfast og E39 Eiganestunnelen er nå inne i en avgjørende fase. Prosjektene er enorme og vil, dersom de blir vedtatt, endre trafikkmønsteret i storbyområdet. Venstre i Stavanger har vært soleklare fra dag 1. Venstre mener at de nye veiene må ta maksimalt hensyn til mennesker og miljø dersom de skal bygges. Dette handler både om framkommelighet for kollektivtransporten og om å ta hensyn til bolig- og grøntområder, skriver Venstres Helge Solum Larsen i denne kommentaren. Solum Larsen er nestleder i kommunalstyret for byutvikling i Stavanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Reguleringsplan 2192 for Ryfast er en av de største planene som har vært til behandling i Stavanger kommune. Planen ser helt annerledes ut i dag enn da diskusjonen om prosjektet startet. Den opprinnelige tanken var at motorveien ved Mosvatnet skulle utvides og at tunnelen skulle starte i krysset ved Madlaveien på Våland. Videre skulle Ryfast opp på Skeie på Hundvåg, før den igjen forsvant under fjorden i retning Solbakk i Strand kommune.
Venstre arbeidet politisk mot inngrepene som ville ramme innbyggere på Hundvåg og Våland /Eiganes så hardt. På Hundvåg ble dagsonen på Skeie avvist med en stemmes overvekt. På Våland ved Mosvatnet ble det stilt krav om kulvert mellom Mosvatnet og Vålandskogen. I planen som nå ligger på bordet er traseen for hele Ryfast endret i forhold til da planleggingen begynte. Vi har opplevd en beboermobilisering vi nok aldri har sett maken til i Stavanger. Beboerforeninger og bydelsutvalg i alle berørte bydeler har engasjert seg sterkt og samordnet sitt arbeid.

Eiganestunnelen E39 Tasta

Foto: !

En bydel har imidlertid så langt tapt. Det er Tasta. Tasta berøres ikke direkte av Ryfast, men ulykkeligvis av E39 Eiganestunnelen. Statlig finansiering av dette prosjektet er en forutsetning for Ryfast, da begge prosjekter har en fellesstrekning i tunnel under Våland. Reguleringsplan 2236 for E39 dagsone nord viser munningen på Eiganestunnelen nord for Byhaugen og med den største åpne veiløsningen Stavanger noensinne har sett, gjennom boligområdene ved Smiene mot Tasta skole. Planen legger opp til et dramatisk inngrep i friområder og kulturlandskap ved Stokkavatnet.
Venstre har gjort det klart fra starten av vi ikke tror på denne løsningen. Helt fra første gang E39 tunnelen var til behandling har Venstre fremmet forslag om at denne stamvegen må bygges som en lang tunnel under byen. Det eneste alternativet til dette vil være at stamvegen legges helt utenom byen. Venstre konstaterer at vi gjennom plan 2236 har fått på bordet en løsning som er enda verre enn det vi fryktet.
Det har som i Ryfastsaken vært en bevegelse i forhold til E39. Flertallet i Stavanger bystyre har gjort en rekke vedtak for å forsøke å gjøre prosjektet mer brukbart:
Boliger skal ikke utsettes for støy over de gjeldene retningslinjer.
Alt tapt friområde skal erstattes.
Det skal planlegges kulvert for å redusere de negative konsekvensene av den nye motorvegen.
Problemet er bare at ingen av vedtakene er fulgt opp. Planen som nå ligger til behandling er i følge planleggerne ferdig. Den kan ikke bearbeides videre. Det er lite som tyder på at det politiske flertallet i Stavanger vil sette hardt mot hardt og kreve at bystyrets egne vedtak følges opp. Igjen vil trolig Tastas innbyggere og alle de som er brukere av friområdet ved Stokkavatnet få beskjed om at planen bare må vedtas. Det vil bli hevdet at dette er av hensyn til Nasjonal Transportplan og framdriften for Ryfast. Hvis planutfallet for E39 Eiganestunnelen blir slik det nå ser ut er det grunn til å beklage dette sterkt. Men eventuelle vedtak til tross, fremdeles vil det da være rom for tvil om veien kan bygges. Planleggingen av prosjektet E39 Eiganestunnelen har kuttet såpass mange svinger at det slett ikke er sikkert at det oppfyller sentrale krav. Det er heller ikke klarlagt at alle berørte har fått de varslene de skal ha i henhold til lovverket. Det gjenstår å se.
Det er paradoksalt å se i ettertid at dersom Venstre hadde fått støtte for å velge den lange Eiganestunnelen ville prosjektet i dag vært nær realisering. Den viktige stamvegen for vestlandet kunne vært på plass uten det konfliktnivået planleggere og flertall legger opp til ved å stå fast på sin løsning.

Både E39 Eiganestunnelen og RV13 Ryfast gir store miljømessige utfordringer for Stavanger. Det handler om hvordan menneskers bomiljø og grønne områder blir påvirket. Prosjektene har likevel i tillegg en annen og svært bekymringsverdig dimensjon: Begge prosjektene legger til rette for en kraftig økning av privatbiltrafikken. Det fremstilles som om disse veiene vil avlaste veinettet og gjøre framkommeligheten bedre. Tvert om vil trafikkmengden på det øvrige veinettet øke og dette vil igjen gi nye utfordringer som så igjen vil kreve nye løsninger.
I E39 prosjektet har det bevisst blitt planlagt en sammenblanding av lokaltrafikken og gjennomgangtrafikken som er til skade for kollektivtransporten. For Ryfastprosjektet vil det være avgjørende at det gjennomføres tiltak som hindrer at trafikkmengden på bybrua og i sentrumsgatene øker slik de verste prognosene viser. Så langt har ikke planleggerne tatt denne utfordringen på alvor. Venstre mener det er kritikkverdig at planprogrammet for Ryfast ikke ble fulgt opp i sin helhet ved utarbeidelse av forslag til reguleringsplan.

Buss1

Foto: Tore Nilsen

Det vil være avgjørende at det framlegges forslag som reduserer trafikkbelastningen for Stavanger sentrum og viser tiltak som vesentlig forbedrer situasjonen for kollektivtransporten.
En løsning kan være at aktørene som nå legger lokale penger i potten for å finansiere Ryfastprosjektet legger den samme størrelse penger i potten til kollektivtransporten, og spesielt bybanen. På den måten kan vi i det minste kompensere for at kollektivtransporten får en svekket konkurransekraft i forhold til privatbilen.

Venstre vil se nøye på de endelige planene for E39 Eiganestunnelen og RV13 Ryfast som nå kommer til endelig behandling. Planene må holdes opp mot hensynet til kollektivtransporten og bybanen, som er det eneste tiltaket som har kapasitet i seg til å løse transportutfordringene på sikt. Det snakkes om å sikre Ryfast. Venstre snakker om noe enda viktigere: Å sikre at byen ikke blir kvalt av trafikk. Derfor prioriterer Venstre bybanen først.

Denne kommentaren har også stått på trykk i Rogalands Avis, her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**