Kommentar: Unikt samarbeid på Nord-Jæren

Sørmarka Arena åpner lørdag 2. oktober, Sandneshallen er ferdig våren 2011 mens Randaberg Arena kan påbegynnes i oktober i år hvis kommunestyrene godkjenner finansieringsplanen. Dette er investeringer som er unike i nasjonal sammenheng. Fire kommuner har gått sammen om en interkommunal folkehelsesatsing, skriver Venstres gruppeleder i Stavanger, Per A. Thorbjørnsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

thorbjørnsen sørmarka skøytehall

Foto: SL

Thorbjørnsen er også styreleder i de to selskapene Sørmarka Flerbrukshall IKS og Multihallen og Storhallen IKS.

Alle mennesker skal ha muligheter for å leve et mer fysisk aktivt liv. Det er samfunnets ansvar å legge til rette for det, slår Toronto-charteret fast. Toronto-charteret er en oppfordring til alle land, regioner og lokalsamfunn om større politisk satsing og samfunnsansvar for helsefremmende fysisk aktivitet for alle. Les mer om Toronto-charteret her >>

Ulike land har ulike forutsetninger og ressurser til å gjennomføre en slik satsning. Mange land står overfor andre prioriteringer. Men Norge er et land hvor forholdene ligger til rette. I så måte har lokalpolitikerne i Randaberg, Sola, Sandnes og Stavanger kommuner kommet et godt stykke på vei. Det er halleventyret som er i ferd med å bli til virkelighet. Vi investerer i over 30.000 kvadratmeter. En investering som er unik i nasjonal sammenheng. Fire kommuner har gått sammen om en interkommunal folkehelsesatsing.

De sentrale myndighetene både innen politikk og idrett opererer med fem kriterier når statlige tilskudd til sportshaller skal vurderes: at arenaene er eid interkommunalt, at folkehelseperspektivet er et bærende element, at det er flerbruksmuligheter, at hovedmålgruppen er fra 6 — 19 år og at plassering er i nærheten av skoler. La oss se litt nærmere på kriteriene:

1. Interkommunalt eierskap (IKS):
Det er de fire kommunene som eier Sørmarka Arena, mens det er tre kommuner som eier de to øvrige arenaene: Randaberg, Sandnes og Stavanger. Det er å håpe at det i framtiden kan komme en fjerde hall i Sola kommune hvis behovet skulle tilsi det. Kommunene har investert om lag 568 millioner kroner inkl. moms. Kommunene forventer at vi får momsfritak, men vi avventer fortsatt endelig svar fra Staten. For øvrig har kultur og idrettsdepartementet og Rogaland fylke bidratt med finansieringen, men det er kommunene som bærer den største delen.

2. Folkehelseperspektivet:
Om lag halvparten av voksne i Norge når opp til Helsedirektoratets minimumsanbefaling med minst 30 minutter fysisk aktivitet per dag i gjennomsnitt. Det samme gjelder halvparten av 15-åringene. Forskningen om fysisk aktivitet og inaktivitet er omfattende. Det er hevet over enhver tvil at du får bedre helse gjennom å være fysisk aktiv. Men skal vi få effekt handler det ikke om at en voksen bytter ut sykkelen med skøyter, eller at elleveåringen går over fra fotball til friidrett. Skal vi få helseeffekt ut av den drøye halve milliarden som er investert må elleveåringen som i dag bruker mye av sin fritid til dataspill gå over til for eksempel fotballspill og den voksne som heller til sofaen i fritiden, må hive seg på for eksempel curling. Da først oppnår vi de store folkehelseeffektene.

3. Flerbruksmuligheter:
Samtlige haller har flerbruksperspektivet. La meg eksemplifisere det med arenaen som åpner først: I Sørmarka Arena kan familiene spre seg på en rekke aktiviteter: Mor kan klatre i den 17 meter høye monsterveggen og med 950 kvadratmeter klatreflate til disposisjon, mens den minste jenta driver med ishockey, gutten på 14 går på lengdeløpsskøyter på 400 metersbanen, og eldstejenta trener på en dobbel Axel mens far tar ut sitt ytterste på curlingbanen. Forhåpentligvis har de syklet til Sørmarka helt fra Lura. Og bare så det er sagt: det er fullt mulig å innta en sunn søndagsmiddag i sportskafeen.

4. Målgruppen barn og unge:
Samtlige haller får sitt brukerråd. der idrettsråd og aktuelle lag er representert. En stor del av åpningstiden er forbeholdt nettopp lagene som gir tilbud til den aktuelle målgruppen. Friidrettsmiljøet er stort i regionen, men kan bli enda større med en innendørsarena. Skøyteløp har ikke akkurat vært den største idrettsgrenen i regionen, men en innendørshall åpner for et stort potensial. Satsingen på hallene har vært preget av tverrpolitisk enighet i alle kommuner, og jeg er rimelig sikker på at hovedbegrunnelsen fra samtlige lokalpolitikere har nettopp vært satsingen på barn- og ungdom.

5. Nærhetspersektivet:
Det bor over 220.000 mennesker i de fire kommunene. Korte avstander preger regionen. Noen skoler vil ha gangavstand til hallene, noen har sykkelavstand mens de fleste vil være avhengige av transport. Det interkommunale selskapet som eier og drifter hallene arbeider for å sikre en rimelig busstransport. Bussen er mer eller mindre allerede kalt «IKSEN» og vi håper intenst på at vi skal få inn midler fra aktuelle gavefond ?

Det har vært en lang prosess for alle hallene. Det er idrettslag og privatpersoner som skal ha takk for initiativ og tålmodighet. En ukuelig vilje til å bygge opp gode tilbud til barn og unge har vært drivkraften. Nå er de politiske vedtak snart i boks. Innen april 2012 er alle tre ferdigbygget. Jeg er ikke i tvil om at det skal bli yrende liv i hallene. Men det inderlige ønsket er at nye målgrupper skal ta hallene i bruk.

Fra Torontocharteret sakser jeg: «I de fleste land blir det stadig større barrierer for fysisk aktivitet, mens den stillesittende livsstilen brer om seg. Det fører til store, negative helsemessige konsekvenser. Fra et helseperspektiv er fysisk inaktivitet den fjerde viktigste årsaken til død av kronisk sykdom, som hjerte- og karsykdommer, slag, diabetes, kreft. Fysisk inaktivitet fører til over tre millioner dødsfall årlig på verdensbasis — dødsfall som kunne vært unngått. Fysisk inaktivitet bidrar også til økende fedme både blant barn, ungdom og voksne. Alle aldersgrupper får gevinster av fysisk aktivitet. Hos barn fører det til sunn vekst og sosial utvikling, hos voksne er det med på å senke risikoen for kroniske sykdommer og å bedre den psykiske helsen. Det er aldri for sent å begynne med fysisk aktivitet».

Kommunen har lagt til rette for gang- og sykkelstier, Stavanger Turistforening sine røde T—stier finnes ikke minst i Sandnes, idrettslagene legger til rette, vi har prosjekter som 60+ og nå snart tre ferdige interkommunale sportsarenaer. De fleste av oss har knapt lenger en god unnskyldning for ikke å komme i mer bevegelse i fritiden ? Lykke til.

Denne kommentaren har også vært på trykk i Rogalands Avis, her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**