Kommentar: Utgangspunkt for godt budsjett

— Å bruke penger på kunnskap og utdanning er noe av det viktigste en kommune kan bruke pengene på, skriver Venstres Iselin Nybø i denne ukas kommentar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Iselin Nybø

Foto: Tone Staven

Fredag 26. oktober la rådmannen i Stavanger kommune fram sitt forslag til handlings- og økonomiplan for 2013 til 2016. Her viste hun sine prioriteringer for de milliardene kommunen har til sin disposisjon som frie inntekter i 2013.

Store deler av Stavangers budsjett er satt av til skoler og barnehager. Nå er det opp til oss politikere å gå gjennom dette og komme med alternative forslag dersom det er behov for justeringer. Nedenfor følger noen av de gode forslagene som ligger inne, sett med en oppvekst- og Venstrepolitikers øyne.

Barnehage: Barnehagesektoren må sies å være vinneren i rådmannens forslag. Her er lagt inn 12 millioner til volum- og kvalitetsøkning. Dette er penger som trengs i barnehagene og gir handlingsrommet noe større. Det siste året har det vært knapt i byens barnehager og med disse ekstra midlene blir det et litt større handlingsrom. Videre er det lagt inn 3,5 millioner til økt pedagogtetthet. Dette er også svært gode nyheter for barnehagesektoren som har som oppgave å ta vare på og utvikle de aller minste. Og det er ikke likegyldig hvorvidt de ansatte i barnehagene er pedagoger eller om de ikke er utdannet for å arbeide i barnehage. I større og større grad er vi opptatt av tidlig innsats og utvikling allerede i barnehagealder. Så blir utfordringen å få tak i disse pedagogene. De vokser ikke på trær og det er mange kommuner i området som kjemper om de samme hodene. Stavanger kommune har hatt, og har fortsatt, altfor mange på dispensasjon. Men nå ligger det i alle fall penger inne i budsjettet til å ansette flere pedagoger.

Som oppvekstpolitiker har jeg i det siste opplevd flere henvendelser fra foreldre som har barna sine i barnehagen Tasta. Forholdene ved denne barnehagen har lenge vært kritikkverdige, men nå ligger det inne 16 millioner til modulbygg i 2013. Dette betyr at barna i denne barnehagen får flytte over i nye modulbygg neste år. Men her skal det også bygges en permanent barnehage, og denne har ikke rådmannen lagt inn penger til i sitt forslag.

Så hører det med sammen med de gode nyhetene om barnehagene at det fortsatt ikke er full barnehagedekning for de barna født etter 1. september. Førsteseptembersyndromet er ikke løst og rir foreldre fortsatt som en mare. Her må det komme nye retningslinjer og tilskuddsordninger fra regjeringen. Eventuelt må vi skifte regjering.

Skole: På skolesektoren er det foreslått kroner 13,5 millioner til volumveksten av antall elever med særlige behov. Dette viser at rådmannen tar inn over seg denne veksten og behovet for økte midler. Det er ikke lenge siden flere skoler i Stavanger opplevde en dramatisk reduksjon i handlingsrommet som følge av at en større gruppe elever måtte dele samme pott med penger. Dette måtte vi som politikere den gang rette opp i ettertid og forhåpentligvis vil den foreslåtte økningen ta høyde for det. En liten, men veldig god sak, er Newton-rommet hvor det er foreslått bevilget kroner 0,7 millioner. Rommet som har fokus på realfag er plassert på Oljemuseet og er et tilbud kommunens elever kan benytte seg av. Dette er et godt tilbud til elevene og viser hva som er mulig å få til når det offentlige går sammen med private aktører om konkrete prosjekter.

Det er også foreslått 4 millioner til økt helsesøster- og skolelegeressurs. Dette er solid satsing og vil komme godt med for våre barn og unge. Dette er et område som i altfor lang tid har vært underprioritert. Ved å øke denne ressursen så betydelig vil det forhåpentligvis også kunne bidra til å avlaste lærerne som i dag må ta seg av mange oppgaver som det ville være naturlig at en helsesøster kunne hjelpe med. Og som naturlig hører under en helsesøsters arbeidsoppgaver og kompetanse.

På skolesektoren er det også lagt inn betydelige midler til rehabilitering og nybygging. Totalt i løpet av hele perioden er det satt av 972 millioner til dette formålet. Dette viser at skolebygg blir prioritert i Stavanger kommune. Og selv om det er selve innholdet i skolene som er det viktigste er det også av stor betydning at kommunens lærere og elever har godt arbeidsmiljø og gode arbeidsforhold. Til nybygg på Eiganes skole, som har vært mye i media den siste tiden, er det satt av 325 millioner til rehabilitering. Det er også lagt inn 182 millioner til bygging av ny barneskole i Storhaug bydel i løpet av perioden.

Å bruke penger på kunnskap og utdanning er noe av det viktigste en kommune kan bruke pengene på. Og selv om det ikke er kutt i år er det fortsatt stramme rammer og behov for å snu den negative utviklingen skolene har opplevd de siste årene.

Forslaget som nå ligger i bordet er et resultat av politiske vedtak og signaler det siste året. Rådmannen har vist gjennom sitt budsjettforslag at hun vet hvem som bestemmer i byen og har på en god måte fungert i samspillet med politikerne. Jeg er derfor rimelig sikker på at endringene bystyret kommer til å gjøre er minimale. Men noen endringer kommer, for det er viktig at også politikerne får sette sitt stempel på budsjettet og gi noen signaler på hva som skal prioriteres det neste året og de tre etter det.

I Venstre er vi allerede godt i gang med budsjettarbeidet og vi har allerede nå funnet flere saker vi ønsker å prioritere i budsjettarbeidet framover. Skole og barn og unges oppvekstvilkår er områder som står alle Venstrehjerter nært. Med et godt utgangspunkt i rådmannens forslag går vi inn i forhandlinger med de øvrige posisjonspartiene om det som skal bli Stavanger kommunes budsjett for 2013.

Les kommentaren i RA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**